Profesiju pasaules iepazīšana cilvēks - vide

Projekta "Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs" ietvaros Rīgas Ostvalda vidusskolas 7.-12. klašu skolēni piedalījās sešās izglītojošās nodarbībās “Profesiju pasaules iepazīšana cilvēks- vide.”

Cikliskās nodarbībās skolēni iepazina cilvēks- vide profesiju aspektus, izmēģinot dažādus radošos darbus. Skolēni uzzināja par jēdzieniem: „recycling, upcycling un zero waste”- kā šīs prasmes izmantot, attīstot savu radošo darbību un izkopjot mākslinieciskos talantus, saudzējot apkārtējo vidi, taupot resursus, pievēršot uzmanību atkritumu šķirošanai, kā arī dažādajām pārstrādes iespējām. No nodarbību vadītājas skolēni uzzināja, ka ar vidi saistītās profesijas, var iedalīt divās lielās grupās: praktiķos un māksliniekos.

Praktiskās profesijas ir: vides inženieris; vides inspektors; visas ar dārzniecību saistītās profesijas- dārznieks, stādu audzētājs, dendrologs, arborists, ainavu arhitekts, parku un dārzu iekārtotājs; lauksaimniecības pārstāvji un mežsaimniecības pārstāvji; vides aktīvisti.
 Mākslinieciskās profesijas izpaužas dažādos veidos: rotu izgatavotāji, mākslinieki, meistarklašu vadītāji, dizaina priekšmetu izgatavotāji, utt.

Šos cilvēkus vieno vēlme darīt labu videi- saudzēt un mīlēt, kopt.

Nodarbībās skolēni praktiski izmēģināja dārznieku un stādu audzētāja darbu, mazliet kļūstot par inženieriem un no plastmasas pudeles izveidojot, uzstādot pašmitrinošu puķu podu, kurā izaudzēt sēklas, to dekoratīvi arī apstrādājot, uzlabojot arī skolas vidi. Mazliet nācās padomāt kā gan izveidot sistēmu, lai nevajadzētu laistīt jaunos stādiņus, kas tik ātri izdeg karstā pavasara laikā! Dažiem skolēniem šī bija pirmā reize ko iesēt pašu rokām. Tagad jau sēkliņas ir izdīgušas un skolēni paši apkopj savus puķu podiņus, gaidot, kad varēs piķēt dēstus un paši varēs izstādīt ziedus ārā, izmēģinos spēkus dārznieka lomā- uzrokot, uzrušinot zemi  un stādot augus. Citā nodarbībā skolēni mācījās kā izgatavot dabīgo wrapu, lai aizvietotu pārtikas plēves un maisiņu lietošanu ikdienā. Gatavojot bišu vaska drāniņu, kurā ietīt pārtikas produktus, skolēni mācījās kāpēc svarīgi samazināt plastikas patēriņu un kāpēc otrreizējo materiālu un dabīgo materiālu lietošana ir tik svarīga, uzzinot ka ar to visbiežāk nodarbojas vides aktīvisti, zero waste piekritēji (biedrību pārstāvji, nodarbību vadītāji, blogeri). PET pudeļu rotu izgatavošanas nodarbībā skolēni uzzināja kā hobijs var kļūt par darbu vai papildus peļņas avotu, dodot iespēju izmantot savu radošo potenciālu, attīstot talantus un būt vides aktīvistam- māksliniekam. Strādājot ar pašu sagādātajiem atkritumiem, skolēni praktiski apzinājās kā jebkura lieta var kļūt par materiālu citai lietai, tikt pārveidota un atkal izmantota. Daudzi skolēni bija patiesi pārsteigti kā ikdienišķā PET pudele kļuva par bezmaksas rotu materiālu. Ikvienam bija iespēja pārliecināties, ka viņi var kļūt par meistariem, māksliniekiem, neesot ikdienā lieliem rokdarbniekiem, jo plastmasa ir pakļāvīgs materiāls. Ļoti interesanta, bet laikietilpīga bija bloknotu izgatavošanas nodarbība. No vecajām grāmatām skolēni mācījās grāmatas uzbūvi, lai paši varētu izgatavot savu bloknotu. Lai arī nodarbība bija paredzēta DIY mākslinieka darba ideju atainošanai, skolēni uzzināja mazliet arī par pašu grāmatu izgatavošanas darbu- ko dara grāmatu iesējējs, ko dara dizaineris. Tagad mūsu skolēniem ir iespējas izkopt savus rakstnieku un mākslinieku talantus pašu gatavotajos bloknotos. Skolēni paši maketēja savu bloknotu, šujot lapas un veidojot „grāmatas muguriņu”, pirms to ielīmēt pašu „apšūtajos” vākos. Liela uzmanība tika vērta kāpēc izmantot otrreiz pārstādājamos materiālus, kāpēc tos taupīt, kā arī kā atpazīt papīra marķējumu, kuri izmanto dabai saudzīgu celulozes iegūšanu, rūpējoties par dabu, aicinot skolēnus aizdomāties kā ar savu maciņa izvēli skolēni arī nosaka savu ietekmi uz apkārtējo vidi.

Pasākumu kopumā apmeklēja 182 skolēni.