Projekts “Efektīva mācību stunda latviešu valodā”

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs sadarbībā ar Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departamentu organizē projektu “Efektīva mācību stunda latviešu valodā” pedagogiem, kas īsteno mazākumtautību izglītības programmas.

Projekta mērķis ir  palīdzēt pedagogiem, kas jau pārvalda latviešu valodu, sagatavoties priekšmeta mācīšanai latviešu valodā, veidojot tādas mācību stundas, kas attīstītu  skolēnu patstāvīgās mācīšanās prasmes un īstenotu kompetencēs balstītas mācības.

Pašlaik  ir noslēdzies projekta 1. posms. Projektu uzsāka 80 pedagogi no dažādām Rīgas vispārizglītojošām  skolām, kam latviešu valoda nav dzimtā valoda. Pašlaik projektā piedalās 70 pedagogi pārstāvot tādus priekšmetus, kā fizika, bioloģija, ķīmija, matemātika, ģeogrāfijas, vēsture, informātika un ekonomika.  

Galvenās tēmas, kuras tika apgūtas projekta 1. posmā:

Kāds ir labs sasniedzamais rezultāts? Kā to panākt?
Kā veidot pārnesumu darbībā uz reālas dzīves situāciju? Kā veidot jēgpilnus uzdevumus?
Kas ir mācīšanās iedziļinoties?
Kādas spēļu metodikas var izmantot stundās?
Darbs ar tekstu, lasītprasmes attīstība.
Mācību plānu veidošana.
Paņēmieni un metodes, kas ļauj veikt pāreju uz priekšmeta apgūšanu latviešu valodā.
Blūma un SOLO taksonomijas piemērošana.
Sadarbība ar kolēģiem.
Izpratne par caurviju prasmēm, u.c.

Pedagogiem bija iespēja visas iepriekš minētās tēmas apgūt praktiskā ceļā ekspertu vadībā. Eksperti ir praktiķi no mazākumtautību skolām, kuri jau vada mācību stundas latviešu valodā. Pedagogi piedāvāja arī savas aktivitātes vadot stundas saviem kolēģiem, analizēja tās un mācījās sniegt atgriezenisko saiti. Visas nodarbības notika latviešu valodā un līdz ar to, šī  pusgada laikā projekta dalībnieku latviešu valodas prasmes ir uzlabojušās.

Dalībnieku atsauksmes par latviešu valodu:

“Katrā nodarbībā runājot grupā es trenēju valodu (pilnveidoju runāšanas prasmes). Gatavojoties nodarbībām apguvu jaunus latviešu vārdus, terminus.” (Bioloģijas skolotāja)
“Projektā attīstās sarunvalodas prasmes, jo visās nodarbībās katram dalībniekam tiek dota iespēja izteikt savas domas latviešu valodā.” (Bioloģijas skolotāja)
“Jūtos vairāk pārliecināta par savu latviešu valodu piedaloties šajā projektā.” (Ekonomikas skolotāja)
“Patika tas, ka bija iespēja daudz runāt latviski, apspriest dažādas izglītības tēmas.” (Fizikas skolotāja)
“Projektā piedalos, lai uzlabotu savas pedagogu prasmes, satiktu citus matemātikas skolotājus, lai gūtu ieskatu, kādas metodes viņi pielieto stundās un kā tiek galā ar dažādiem izaicinājumiem.  Projekta nodarbībās ne tikai eksperts dalās ar zināšanām, bet katrs skolotājs rāda matemātikas uzdevumus. Es uzzināju daudz jaunus interneta resursus, kurus varu izmantot savās stundās.” (Matemātikas skolotāja)

Projekta 2. posmā, kas norisināsies no 2019. gada janvāra līdz jūnijam, pedagogi vadīs ATKLĀTĀS STUNDAS latviešu valodā ietverot visas jau iegūtās zināšanas projekta laikā savās skolās. Viņus vadītās atklātās stundas vēros viņu skolu administrācija un projekta priekšmeta eksperti.

Projekta finālā katra priekšmeta eksperts ar saviem dalībniekiem vadīs meistarklasi / darbnīcu izglītības forumā “Izglītība izaugsmei 2019”.