Rīgas izglītības iestādēs notiks digitālo prasmju apgūšana ES līdzfinansētā projektā

Rīgas izglītības iestādēs notiks digitālo prasmju apgūšana ES līdzfinansētā projektā

Šī gada pavasarī Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments uzsāka īstenot Eiropas Savienības (ES) līdzfinansētu projektu “Robotikas artefaktu veidošana vidusskolēnu motivēšanai STEM karjeru izvēlei” sadarbībā ar augstskolām, vispārējās izglītības iestādēm un organizācijām Polijā, Grieķijā un Kiprā.   

Mūsdienu pasauli raksturo globalizācija un strauja informācijas tehnoloģiju attīstība. Lai Eiropa saglabātu savu konkurētspēju globālā līmenī, tai jāuztur savas līdzšinējās pozīcijas -  būt par pasaules inovāciju centru. Lielākie izaicinājumi ir ne tikai attīstīt pasaules līmeņa tehnoloģijas, bet arī novērst uzņēmēju un jauno talantu aizplūšanu uz citiem strauji augošajiem pasaules reģioniem. To mazinātu ciešāka sasaiste starp zināšanām, cilvēkkapitālu un pieejamo finansējumu, tika atzīts  11.Eiropas Inovāciju Samitā, Briselē (Beļģija) 2018. gada novembrī.

Apzinot pasaules globalizācijas un reģionu attīstības tendences, ES institūcijas aizsākušas virkni pasākumu digitālajai attīstībai, priekšplānā izvirzot izglītību.  Eiropadome 2017. gada oktobrī aicināja padarīt izglītības sistēmas “digitālajam laikmetam atbilstošas”. Paziņojumā “Eiropas identitātes stiprināšana ar izglītību un kultūru” Gēteborgas samitā tika izklāstīts redzējums par Eiropas izglītības telpu un tika paziņots par īpašu digitālās izglītības rīcības plānu, lai veicinātu tehnoloģiju izmantošanu un digitālās kompetences  celšanu izglītībā.

Lai gan Eiropas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa (DESI) rādītāji Latvijā un Eiropā kopumā aug, vidusskolēni neuzrāda pietiekamu interesi un sasniegumus informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) jomā, kā arī tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas (STEM) priekšmetos. Galvenie  iemesli ir pārāk teorētiskā STEM tēmu apguve vidusskolās bez sasaistes ar praksi un  jauniešu paradumi digitālās tehnoloģijas izmantot izklaidei. Skaidri saskatāma salīdzinoši zema interese turpināt izglītību tehniskajās zinātnēs ir meitenēm, rezultātā  tiek zaudētas sociālās un ekonomiskās iespējas un tiek radīts risks palielināt dzimumu nevienlīdzību.

Pasaules Ekonomikas forums paredz, ka 65% jauno cilvēkiem, kuri patlaban uzsāk skolas gaitas, strādās profesijā, kāda šodien nemaz nepastāv. Svarīgi ir laicīgi gatavoties, ka nākamajā desmitgadē mākslīgā intelekta un robotikas attīstība mainīs gan indivīdu privāto dzīvi, gan visdažādākās nozares no izglītības līdz medicīnai. Laicīgi radot interesi par nākotnes profesiju virzieniem, nodarbībās ieviešot praktiskus digitālus projektus skolēniem interesantā veidā, parādot tehnisko iemaņu apguves iespējas ikvienam, iespējams veicināt pilsētas, valsts un visas Eiropas attīstību.

Eiropā noteikto prioritāšu īstenošanā svarīgi piedalīties ES dalībvalstīm un to pilsētām. Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments jau otro reizi uzsāk īstenot ES līdzfinansētu projektu digitālās izglītības atbalstam,  pasvītrojot digitālās izglītības nozīmi gan pilsētas, gan valsts un visas Eiropas attīstības kontekstā. Projekta mērķis ir motivēt skolēnus apgūt STEM priekšmetus, radot vienādas iespējas STEM izglītībā zēniem un meitenēm, veicinot skolēnu nākotnes profesijas izvēli STEM jomās, kā arī uzlabot skolotāju pedagoģisko pieredzi un tehniskās prasmes robotikā.

Projekta rezultātā tiks  apmācīti 40 skolēni un 15 skolotāji Rīgā, izveidoti robotikas artefakti. Lai nodrošinātu projektu rezultātu ilgtspēju un veicinātu digitālās izglītības attīstību  Rīgas skolās tiks izveidoti STEM klubi.

Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības izglītības, mācību, jaunatnes un sporta programmas Erasmus+ un Rīgas domes finansiālu atbalstu  līdz 2021.gada aprīlim.

Šī publikācija atspoguļo tikai tās autoru viedokli, un Eiropas Komisijas atbalsts šīs publikācijas tapšanai  nav uzskatāms par tās satura apstiprinājumu, un Komisija nekādā veidā neuzņemas atbildību par šeit ietvertās informācijas tālāku izmantošanu.