Rīgas pirmsskolu pedagogi kļūst prasmīgāki digitālajā jomā

Rīgas pirmsskolu pedagogi kļūst prasmīgāki digitālajā jomā

Rīgas pirmsskolās, tāpat kā daudzās citās izglītības iestādēs,  ienāk digitālās tehnoloģijas, to izmantošana ir kļuvusi par neatņemamu sastāvdaļu pirmsskolas mācību plānošanā un īstenošanā.

Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs (RIIMC) sadarbībā ar RD Izglītības, kultūras un sporta departamentu no šī gada februāra līdz decembrim īsteno prioritāti “Digitālo prasmju attīstīšana pirmskolu pedagogiem”.

Janvārī, veicot pedagogu aptauju, tika izveidota pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programma: Digitālo prasmju attīstīšana pirmsskolas izglītības iestādes pedagogiem – individualizēts atbalsts. Mērķis - papildināt pedagogu zināšanas un prasmes savas iestādes individualizētai digitālizācijas procesa nodrošināšanai. Mācību programmā tika iekļautas tēmas par MS Office programmām: Word, Excel, PowerPoint, par viedierīču un interneta izmantošanu mācību procesā, par E-platformu un rīku apguvi, to prasmīgu lietošanu, par interkatīvā ekrāna izmantošanu pirmsskolas pedagogu mācību un audzināšanas darbā u.c.

Sadarbojoties ar pirmsskolu administrācijas pārstāvjiem, atbilstoši konkrētās pirmsskolas vajadzībām tiek veidoti nodarbību plāni, nepieciešamības gadījumā iekļaujot kādu jaunu un nepieciešamu tēmu, piemēram, bilžu un videofilmiņu apstrāde, Google Drive rīku (datu glabāšana un kopīgošana, aptauju veidošana) izmantošana.

Kursu nodarbības notiek saskaņoti, lai visi vienas pirmsskolas pedagogi var mācīties kopā. Pamatā darbības tiek organizētas attālināti MS Temas vai Zoom vidēs, laikā kad pirmsskolniekiem ir atpūtas laiks un pedagogi var mācīties. Tēmu izvēle tiek individuāli pieskaņota konkrētās pirmsskolas pedagogu vajadzībām.

Līdz septembrim savas digitālās prasmes ir papildinājuši 30 Rīgas pirmsskolu pedagogu kolektīvi. Sekmes ir dažādas, ir ļoti prasmīgi pedagogi, kuri droši izmanto digitālos rīkus, resursus un paši rada interesantus materiālus, taču gandrīz katrā pirmsskolā ir pedagogi, kuriem digitālās prasmes ir samērā vājas. Šiem skolotājiem RIIMC piedāvā papildu nodarbības kādā konkrētā tēmā apgūt klātienē - datorklasēs, kurās praktiski darboties palīdz kursu lektori. Klātienē notiek arī dažas citas programmas tēmas, piemēram, lektors brauc uz pirmsskolām un demonstrē, kā lietderīgi izmantot interaktīvo ekrānu, lai mācību process audzēkņiem kļūtu interesantāks.

Programmā iesaistīti pieredzējuši lektori - gan pirmsskolu pedagogi, IT mentori, gan vispārizglītojošo skolu informātikas skolotāji. Gandrīz neviena no programmas tēmām netiek mācīta pilnībā no jauna, bet gan mazliet atkārtoti programmas pamatprincipi un galvenais lietojums, aktualizējot un papildinot ar jaunumiem interneta un digitālo resursu piedāvājumā.

Pedagogu atsauksmes par iespēju papildināt savas digitālās prasmes ir pozitīvas. Kopumā skolotāji ir apmierināti par iespēju mācīties darba vietā kopā ar savas iestādes kolēģiem, par iespēju uzdot jautājumus un lūgt palīdzību rīku un programmu izmantošanā, uzzināt jaunas lietas un gūt idejas darbam.

Sandra Cīrule, RIIMC galvenā speciāliste