Edurio aptauja: skolotāju izaicinājumi attālinātajā mācību darbā

Edurio aptauja: skolotāju izaicinājumi attālinātajā mācību darbā

2020. gada nogalē Edurio LTD Rīgas pašvaldības skolās veica aptauju par attālināto mācību norisi, lai apkopotu informāciju par to, kā attālinātu mācību vadīšana ietekmē skolotāja un skolēnu ikdienu.

Skolotāju darbā attālinātu mācību vadīšana ir liela pārmaiņa. Šis process ir bijis vislielākais no izaicinājumiem, pat ar lielāku īpatsvaru nekā jaunu mācību materiālu izstrāde un papildu darba slodze.

Skolotājiem nebija laika tam īpaši gatavoties, visu vajadzēja apgūt pašiem. Pirmajā pandēmijas periodā - pavasarī - 78% skolotāju norādīja, ka attālināto mācību process viņiem prasa daudz vairāk laika kā līdzvērtīga darba organizācija klātienē. 2020. gada nogalē šādu apgalvojumu izteica 62% aptaujāto.

Lielās pārmaiņas attālinātajā mācību procesā skolotājiem saistās ar ilgu laiku, kas jāpavada pie datora. Klātienes mācībās skolotāju ikdiena ir dinamiska, viņi ir tiešā saskarsmē ar skolēniem, fiziski vairāk pārvietojas pa klasi, savukārt attālinātajās mācības skolotāji ilgas stundas ir vieni pie datora.

Ļoti daudzi skolotāji atzīst, ka ir arī grūti nodalīt darba laiku no privātā laika, to ietekmē arī darba organizēšana skolā, papildu pienākumi un citi iemesli. Neskatoties uz to, kopumā Rīgā skolotāju sajūtas par darbu skolā ir vairāk pozitīvas nekā negatīvas, un 76% skolotāju 2020. gada nogalē saka, ka viņiem ir zināšanas un pieredze lai efektīvāk veiktu to, kas pavasarī aizņēma daudz laika.

Kopš pirmajām attālinātajām mācībām pavasarī pedagogi ir uzkrājuši zināšanas un pieredzi, lai efektīvāk veiktu to, kas no sākuma sagādāja grūtības un aizņēma daudz laika (tam piekrīt 76% skolotāju). Tas arī izskaidro to, kāpēc ir samazinājies  skolotāju skaits, kas atbild, ka attālināto mācību process viņiem prasa daudz vairāk laika nekā klātienes mācības.
 

Skolotāju sasniegumi attālinātā mācību procesa organizēšanā
 

Mācībspēku atbildes aptaujā parāda, ka daudzi skolotāji ir atraduši veiksmīgus risinājumus attālināto mācību procesa organizēšanā un stundu vadīšanā, sadarbojoties ar skolēniem, vecākiem un kolēģiem. Balstoties uz pedagogu atbildēm, Edurio izveidoja  “Labās prakses apkopojumu”.
 

Jaunā satura skaidrošana
 

Esmu iemācījusies strādāt ar dažādām jaunām programmām internetā, piemēram, Chem dDraw, ChemSTrech. Atradusi video, ko parādīt skolēniem, lai veicinātu interesi mācīšanai. (Rīgas Reinholda Šmēlinga vidusskola)

Skaidrāk izdodas vadīt tiešsaistes stundas, lai tās būtu produktīvākas un tiešām nepieciešamas, jo pilnīgi visas stundas nav nepieciešams vadīt tiešsaistē, bet ir nepieciešams izvēlēties kuras tieši būtu jāvada. (Rīgas Valsts vācu ģimnāzija)
 

Katra skolēna sasniegšana
 

Man ir izdevies izmantot tehnoloģijas problēmskolēnu iesaistīšanai konsultācijā, iepriekš viņi vienkārši neatnāca, bet kad tīmā zvanu - atbild un darbu paveicam. (Iļģuciema vidusskola)

Sazināties ar katru skolēnu, sniegt un saņemt atgriezenisko saiti ir svarīgi, kas protams paņem ļoti daudz laika, tomēr ir izdarāms un ir ļoti svarīgi. (Rīgas Teikas vidusskola)
 

Atbilstošs slodzes apjoms
 

Ir izdevies izveidot skaidru struktūru, kā norit darbs - kāda daļa un kad būs tiešsaistē, kā pēc tam tiek veikta vingrināšanās, atgriezeniskās saites saņemšana. Patīk, ka darba plānošanā joprojām ir nedēļas plāns, tikai tagad tas ir pieejams visiem kolēģiem redzamā formā, kas nozīmē, ka varu izvērtēt, kā mans plānotais iekļaujas skolēnu kopējā darba slodzē (vai nav par daudz tiešsaistes stundas vienā dienā utt.) ( Rīgas Valsts vācu ģimnāzija)

Vienoties ar skolēniem par konkrētu darba ritmu, plānot vairāk savu darbu, jo, salīdzinot ar pavasari, vairs pie datora nesēžu līdz vieniem naktī. Ir apgūtas dažādas mācību metodes, kuras palīdz nodrošināt mūsdienīgu mācību procesu. (Rīgas Itas Kozakēvičas Poļu vidusskola)
 

Citāda mācību darba organizācija
 

Ir ierakstītas tiešsaistes stundas, kuras pēc tam varēs izmantot kā papildu mācību materiālu. (Rīgas Angļu ģimnāzija)

Katru dienu veltot 2 līdz 4 mācībupriekšmetu blokiem. Plānojam mācību dienu un nedēļu no skolēnu perspektīvas. Izvēloties risinājumus, rēķinājos ar atšķirīgām skolēnu iespējām tehnoloģiju izmantošanai. Nemēģinam tieši pārnest klātienes mācību norisi. (Rīgas 9. vidusskola)
 

Digitālās prasmes un sadarbība
 

Uzlabojās digitālās prasmes, apguvu darbu ar MS TEAMS un to tagad izmantoju. Īpaši uzdodot darbus un tos vērtējot - tas ļauj ietaupīt laiku un visi vienas klases darbi ir vienuviet. (Rīgas Valsts 1. ģimnāzija)

Zoom stundās stāstu pati vai sadalu skolēnus istabās, kur viņi saturu var skaidrot viens otram. Tāpat izmantoju arī gatavus video (piemēram, Ted Ed, macibuvideo.lv, https://read2do.eu/) (Rīgas Centra humanitārā vidusskola)

Sadarbojoties ar citu priekšmetu skolotājiem, tika veidoti darbi, par kuru izpildi vērtējumu var saņemt 2 priekšmetos (Rīgas Imantas vidusskola)

Pilnu sarakstu ar labās prakses piemēriem var iegūt, atverot saiti ŠEIT

Edurio aptaujā piedalījās 96 Rīgas pašvaldības skolas. Uz visiem jautājumiem atbildēja: 9657 skolēni 2063 skolotāji. Aptauju veikšanas laiks 17.11.2020 – 09.12.2020.

Attēlā: Rīgas Centra humanitārā vidusskola. Foto SIA “F64 Photo Agency”