Mūsdienās arvien vairāk bērnu savu brīvo laiku pavada, lietojot dažādas ekrānierīces- spēlējot spēlītes telefonā vai planšetdatorā, vai skatoties multiplikācijas filmiņas portatīvajā datorā, bet kāda ir šo ierīču ietekme uz bērna veselību un attīstību?
Latvijā veiktajā aptaujā tika noskaidrots, ka vecumā līdz trīs gadiem ekrānierīces lieto 73,1% bērnu. Ekrānierīču lietošanas ilgums aug līdz ar bērnu vecumu, un pusaudžu vecumā 18,6% pusaudžu savā brīvajā laikā izmanto ekrānierīces vairāk kā 5 stundas dienā.
Lai arī kvalitatīvi izstrādātu datorspēļu spēlēšana un animācijas filmu skatīšanās var veicināt bērna attīstību - paplašināt vārdu krājumu, izglītot par dažādiem notikumiem pasaulē, tomēr pārmerīga ekrānierīču lietošana var nodarīt kaitējumu bērna veselībai un turpmākai attīstībai.
Pārmērīga ekrānierīču lietošana ir divas vai vairāk stundas dienā bērniem vecumā no diviem līdz sešiem gadiem. Ieteicamais ilgums, ko pavadīt pie ekrānierīcēm būtu ne vairāk kā viena stunda dienā.
Regulāri lietojot ekrānierīces, tiek ietekmēts viss bērna ķermenis:
- notiek neliela, bet būtiska ķermeņa masas palielināšanās, kas nākotnē var radīt veselības problēmas;
- samazinās miega ilgums un kvalitāte;
- acis kļūst apsārtušas- paaugstinās risks tuvredzībai;
- samazinās koncentrēšanās spējas;
- ir novērojama liela slodze uz kakla un plecu zonām, kas attīsta sāpes un rada diskomfortu;
- muskuļi ir saspringti, papildus tiek noslogota mugura, it īpaši muguras kakla daļa-paaugstinās mugurkaula deformāciju risks.
Pārmērīga ekrānierīču lietošana ietekmē ne tikai augstāk minēto, bet arī galvas smadzenes, kurās norisinās ļoti svarīgi procesi. Tādēļ ir ļoti svarīgi samazināt ekrānierīču lietošanu un ievērot pāris vienkāršus noteikumus tās lietojot:
- ekrānierīcei jāatrodas acu augstumā;
- ekrānierīci jātur vismaz 30cm attālumā no acīm;
- ik pēc 20 minūtēm jāievēro atpūtas pauze, veicot vingrojumus;
- lietot ne vairāk kā 2 stundas dienas laikā.
Neliegsim bērnam attīstīt tādas prasmes kā komunikācija, radošums, empātija un mērķu izvirzīšana, kā arī pašpārliecinātība, kas tiek gūtas caur spēli - mijiedarbojoties ar saviem vienaudžiem - citiem bērniem, kā arī pavadot laiku kopā ar ģimeni, veicot dažādas aktivitātes, nevis pavadot laiku pie ekrānierīcēm. Palīdzēsim bērnam attīstīties gan garīgi, gan fiziski un emocionāli!
Materiālu sagatavoja:
Rīgas Stradiņa universitātes
Rehabilitācijas fakultātes
Studiju programmas “Ergoterapija”
3. studiju gada studējošās