Pirmie soļi kultūras lietpratībā

Pateicoties “Latvijas skolas soma” iniciatīvai, Rīgas Kultūru vidusskola katram skolēnam nodrošina iespēju apmeklēt  un piedzīvot kādu kultūras pasākumu.

Tas ļauj iepazīt Latvijas mākslas un kultūras norises skatuves mākslā, mūzikā, vizuālajā mākslā, literatūrā, teātra dizainā, tai skaitā izzināt Latvijas kultūras vērtības, vēsturisko mantojumu un radošās industrijas, kas saistītas ar mācību un audzināšanas darba saturu.

Programmā “Latvijas skolas soma” Rīgas Kultūru vidusskolas 1.klašu skolēni š.g. 10. martā  dīvānzālē noskatījās Žozē Arnāla izrādi “Un atkal Pifs…” ar skanošām Ivara Vīgnera dziesmām, kas kļuvušas par latviešu bērnu mūzikas klasiku. Latvijas Leļļu teātrī labsirdīgā Pifa un viltīgā Herkulesa ķīviņi, kuri ir piedzīvojuši vairākus iestudējumus, veido teātra Zelta fondu un ir aktuāli mūsu skolēniem arī šodien.

Noskatoties leļļu teātra izrādi, skolēni secināja, ka cilvēki spēlē teātri, lai attēlotu dažādus pasaku tēlus teātra izrādēs. Spēlē ar objektiem iespējams atveidot ne tikai pasakas, bet arī dzīves notikumus, izspēlēt pazīstamus sižetus, papildināt tos vai veidot savus. Vadot, kustinot objektus un runājot, it kā runātu šis tēls, objekta vadītājs var radīt dzīva tēla iespaidu.

Vai par spēles objektu vadītājiem var kļūt arī skolēni paši? To noskaidroja Rīgas Kultūru vidusskolas 1.klašu skolēni, izvēloties latviešu tautas pasaku “Kā ezis zaķi noskrēja” ēnu teātra izspēlei. Skolēniem galvenā interese bija, kā atdzīvināt pasaku galvenos tēlus - ezīti un zaķīti.  Vai ezītis var noskriet zaķi ar saviem mazajiem solīšiem? Un kurš no galvenajiem varoņiem zaudēja derībās – ezītis vai zaķītis? Izrādās, ka ezītis tomēr var noskriet zaķi!

Lai uzzinātu, kā atdzīvināt pasaku galvenos tēlus, skolēni uzmanīgi skatījās Latvijas leļļu teātra izrādi un saprata, ka, lai sagatavotos savai spēlei ar objektiem jeb ēnu teātra izrādes izspēlei, ir nepieciešams izgatavot pasakas galvenos tēlus, savu ēnu teātra skatuvi un būt par savas spēles objektu vadītājiem. Ar lielu aizrautību skolēni šos uzdevumus arī veica, jo ļoti vēlējās būt par savas spēles objektu vadītājiem. Viņi iejutās tēlos, kas ir atšķirīgi no sevis paša, un guva lielu pieredzi mākslinieciska tēla veidošanā pašdarinātu objektu teātra priekšnesumā.

Citējot pašu skolēnu teikto: “Šis uzdevums ir bijis labākais no visiem uzdevumiem!”  Veidojot un spēlējot izrādes, pozitīvas emocijas ieguva gan skolēni, gan viņu vecāki.

Liels paldies “Latvijas skolas somas” iniciatīvai un Latvijas Leļļu teātrim par iespēju Rīgas Kultūru vidusskolas 1.klašu skolēniem apmeklēt pasākumu. Ārpus ierastās skolas vides mācību process turpinās, un pirmās klases skolēniem tie bija pirmie soļi kultūras lietpratībā, apgūstot jaunas zināšanas un prasmes.

Liels paldies visiem ēnu teātra izrādes “Kā ezis zaķi noskrēja” vadītājiem - Rīgas Kultūru vidusskolas 1.klašu skolēniem par jaukajiem priekšnesumiem!

Rīgas Kultūru vidusskolas 1. a klases audzinātāja Anete Ašmane

Galerijas