Rīgas 45. vidusskolā 11. jūnijā notika Rīgas sākumskolas skolotāju metodiskā diena ”Pārbaudes darbu veidošana sākumskolā”.
Metodiskās dienas mērķis bija pilnveidot skolotāju prasmes pārbaudes darbu veidošanā sākumskolā 1.-3.klasēs atbilstoši plānotajiem sasniedzamajiem rezultātiem un snieguma līmeņu aprakstiem, pēc Skola 2030 standarta. Tāpat ar skolotājiem runāja arī trīs izdevniecību 1.-3.klašu mācību līdzekļu autori, kuri iepazīstināja skolotājus ar ievērotajiem principiem mācību līdzekļos un skaidroja šo pieeju skatoties no pārbaudes darbu veidošanas skatu punkta.
Metodiskās dienas pirmajā daļā Indra Tīruma, Latvijas sākumskolas jomas koordinatore, Kuldīgas Centra vidusskolas sākumskolas skolotāja, LU lektore skolotājus iepazīstināja ar pārbaudes darba izstrādes teorētiskiem pamatiem sākumskolā – kādas prasmes tiek vērtētas, kāda ir skolēnu attīstības īpatnību nozīme pārbaudes darbu veidošanā un kā veidot uzdevumus, kas atbilst valsts izglītības standartiem. Pēc teorētiskās nodarbības skolotāji praktiski izstrādāja mērķtiecīgus, vecumposmam atbilstošus pārbaudes darbus, izvērtēja pārbaudes darbu struktūru, uzdevumu veidus un atbilstību mācību sasniedzamajiem rezultātiem. Skolotāji mazās grupās izveidoja savu pārbaudes darbu piemēru kādam no sākumskolas mācību priekšmetiem vai tematiem.
Otrajā daļā skolotāji iepazina autoru pieeju mācību materiālu izstrādēs sākumskolas mācību līdzekļos. Izdevniecība “Zvaigzne ABC” mācību grāmatu autori Elita Laukalēja, Raimonds Arājs, Agrita Miesniece, “Skolas Vārds” mācību grāmatu autori Linda Ādamsone, Ieva Kūla-Zīle un Izglītības uzņēmuma “Lielvārds” mācību grāmatu autori Zenta Anspoka, Ineta Upeniece iepazīstināja, kā izstrādāt pārbaudes darbu un novērtēt skolēna sniegumu (uzdevumi un kritēriji), lai tas būtu vērtējams summatīvi un atbilstu jaunajai vērtēšanas kārtībai, kā pārbaudes uzdevumi palīdz skolēniem nostiprināt mācību saturu, kā pārbaudes uzdevumi tiek sabalansēti pēc grūtības pakāpes.
Visi autori uzsvēra Solo taksonomijas nozīmi kvalitatīva pārbaudes darba veidošanā, kā arī atgādināja precīzu sekošanu Izglītības likumam, standartam, programmām un tematiskajiem plāniem,
Atsaucība un interese par metodisko dienu bija liela, skolotāji un grāmatu autori bija ieinteresēti klausīties viens otra viedoklī, tāpat atzinīgi novērtēja praktiskus padomus un idejas, kā veidot pārbaudes darbus un jēgpilnus metodiskos materiālus.
Skolotājiem bija iespēja apmainīties ar pašu veidotajiem pārbaudes darbiem. Rezultātā katrs skolotājs saņēma arī vairāk kā 25 pārbaudes darbus.
Skolotāju atziņas pēc pasākuma: “Prasmes rodas darot!”, Veidojot pārbaudes darbu galvenais ir mērķis”, “Viens nav darītājs”, “Atkārtoti paskatīties mācību priekšmeta standartu”.
Sniedzot atgriezenisko saiti, skolotāji jau norādīja tēmas, kuras būtu noderīgas turpmākajās metodiskajās dienās.
Paldies metodiskās dienas ierosinātājai un iniciatorei Inetai Zīmelei-Šteinai, kas uzklausa, organizē sarunas un pieredzes apmaiņu Rīgas sākumskolas skolotājiem tiešsaistē un klātienē.
Rīgas izglītības un informatīvi metodiskā centra galvenā speciāliste Iveta Razumovska