29. janvārī Rīgas 273. pirmsskolas izglītības iestādes Konsultatīvā centra vadītāja Jana Buboviča attālināti pulcēja kopā 372 pirmsskolas pedagogus, lai semināra laikā aktualizētu āra pastaigas organizēšanas metodiskos principus.
Bērni pēc savas dabas ir pētnieki, kas aktīvi meklē un dabiskā zinātkāre noved pie zināšanām. Pirmsskolas vecuma bērniem daba ir gan mācību telpa, gan mācību līdzeklis. Lai gan āra pastaigas atbilst bērnu vajadzībām un mācībām āra vidē, tomēr ikdienā darba steigā kvalitatīvas, pārdomātas āra pastaigas reti praktizē, jo bērnu atrašanās ārpus grupas telpām, vienmēr ir liels izaicinājums.
“Palūkojieties uz pasauli kā bērns - tuvumā un tuvu zemei”, saka M.Montessori, tas nozīmē, ka organizējot āra pastaigu pirmsskolas pedagogam jāatceras, ka pastaiga ir mērķtiecīgi organizēts process, kurā ietilpst vērojumi dabā, dabas izzināšana, izmantojot pētniecības metodes (eksperimenti dabā, modelēšana, aprakstīšana, salīdzināšana) rotaļas (didaktiskās, kustību vai radošās), individuālais darbs, bērnu patstāvīga praktiskā darbība un darbs rotaļlaukumā.
To visu organizējot, atcerēsimies, ka bērns pēta tuvumā, viņa pasaulē viss notiek lēnām. Viņu nedrīkst steidzināt, pedagogam jāiemācās nesteigties.
Dabaszinātņu mācību jomā bērns veido izpratni par dabas parādībām un procesiem, tādiem kā enerģija, kustība, spēks, lauks, viela, organisms u.c.; izmanto pētnieciskās prasmes, eksperimentē, mācās modelēt un prognozēt; mācās par resursu saprātīgu izmantošanu un dabas ilgtspējību.
Rakstu sagatavoja Rīgas 273. pirmsskolas izglītības iestādes Konsultatīvā centra vadītāja, Jana Buboviča