Noslēgusies Rīgas 173. pirmsskolas izglītības iestādes kolektīva dalība sabiedrības integrācijas projektā “Plecs pie pleca”.
Projekta mērķi atspoguļojas projekta nosaukumā – plecu pie pleca, vecākiem un pedagogiem esot kā sadarbības partneriem, ir iespējams vienam otru atbalstīt, lai palīdzētu bērniem ar dažādiem funkcionālās attīstības traucējumiem. Plecu pie pleca ikdienā iestādē savas dienas vada visdažādākie bērni un mūsu kopējais uzdevums ir sagatavot viņus dzīvei, audzināt par veselām, sociāli aktīvām un pašpietiekamām personībām.
Atskatoties uz šo piepildīto laiku, vēlos dalīties projekta ieguvumos.
Tā kā projekta ietvaros notika dažādas sporta aktivitātes un izglītojoši pasākumi, pedagogi un izglītojamo vecāki, kuri ikdienā audzina/ aprūpē bērnus ar dažādiem funkcionālajiem traucējumiem, ieguvuši zināšanas par uzvedības problēmām un to korekciju, sensorās integrācijas nozīmi bērnu attīstībā un to, kā sagatavot bērnus ar speciālām vajadzībām skolai.
Iegūtās zināšanas jau sāktas praktiski pielietot: vingrinājumi šobrīd regulāri tiek iekļauti ikdienas sporta nodarbībās, bet projekta laikā sākām tos pielietot sporta pasākumos – Pavasara sporta svētkos, Tēvu dienas pasākumā “Sportojam kopā ar tēti”, arī ārpusnodarbību aktivitātēs: līdzsvara dēlīši, rāpšanās tuneļi, sajūtu takas, smilšu maisiņi un cits materiāls vairs nav nejauša izvēle - darbošanās tiek organizēta mērķtiecīgi apzinoties – ko es daru, kāpēc es to daru un ko tas dos maniem audzināmajiem bērniem nākotnē.
Tā kā projekta laikā sadarbojāmies ar brīnišķīgiem 5. pamatskolas/ attīstības centra speciālistiem, (Paldies, Jums, Vita Ukase, Herta Indriča, Ieva Finka un Ina Gruzdiņa), mūsu izglītojamo vecāki ir informēti par to, ka šajā izglītības iestādē, nepieciešamības gadījumā, ir iespēja saņemt individuālas ergoterapeita, speciālā pedagoga vai psihologa konsultācijas.
Projekta laikā tika organizēti visi plānotie pasākumi, kuros lielu uzmanību veltījām tam, lai savas prasmes varētu apliecināt visi bērni. Par projekta līdzekļiem iegādājāmies nepieciešamo materiālu, lai tie, kuriem grūtības sagādā skaņu izruna, Baltā galdauta svētkos un ielīgojot Vasaras saulgriežus varētu muzicēt zvanu orķestrī. Sagatavošanas grupu bērniem par projektam piešķirtajiem līdzekļiem bija iespēja doties uz Namdara darbnīcu Garkalnē, svinēt Lieldienas, iepazīt kokapstrādes pamatus un tradicionālās latviešu fiziskās aktivitātes, kas pie viena ir arī lieliski sensorās integrācijas vingrinājumi.
Visās grupās par projekta līdzekļiem iegādāts materiāls sīkās pirkstu muskulatūras attīstīšanai un tas, kā zināms, iet roku rokā gan ar valodas attīstību, gan bērna vispārējo attīstību kopumā.
Īstenojot projekta aktivitātes un konsultējoties ar semināru vadītājiem, kā arī iepazīstot PII “Saulīte” pieredzi par bērnu ar speciālām vajadzībām integrēšanu izglītības iestādē, nācām pie atziņas, ka arī mūsu iestādē ir nepieciešams speciālais pedagogs, kurš profesionāli izvērtē izglītojamo attīstību, izstrādā katra izglītojamā spējām atbilstošu individuālā darba plānu, seko līdzi tā izpildei un konsultē pedagogus par piemērota darba metodēm.
Šajā mācību gadā šādu speciālistu esam atraduši, mūsu iestādē sācis strādāt speciālais pedagogs.
Projekta laikā izglītojamajiem bija iespēja dažādos veidos paust savu sociālo aktivitāti. Bērni mācījās gatavot veselīgus salātus svētkos, krāsot olas, gatavot dāvanas un iepriecināt savus vecākus. Sagatavošanas grupu bērni iesaistījās sākotnēji neplānotā pasākumā - Cūkmena detektīvu skolā (jo izrādīja vēlēšanos rūpēties par apkārtējās vides sakopšanu un dabas saudzēšanu).
Domās kaļam plānus nākotnei: ja tiksim apstiprināti dalībai sabiedrības integrācijas projektā 2026. gada pavasarī, projekts noteikti tiks veltīts mūsu lielo bērnu pilsoniskās aktivitātes veicināšanai.
Vēlos vērsties pie visu izglītības iestāžu vadības komandām un arī pedagogiem, kuri jūt iekšēju vēlēšanos sniegt saviem bērniem vairāk: dalība sabiedrības integrācija projektos sniedz milzu iespējas un tikai no jums ir atkarīgs, kā tās izmantot. Turklāt projektu koordinatore ir cilvēks, kura vienmēr būs gatava izskaidrot, atbalstīt un pateikt – kā pareizāk rīkoties vienā vai otrā gadījumā.
Rakstu sagatavoja par projekta pasākumu organizēšanu atbildīgā persona Vita Kaļva.
Projekts tiek finansēts Rīgas valstspilsētas Sabiedrības integrācijas programmas ietvaros.


