Idejas radošai darbībai no Rīgas Ziepniekkalna pirmsskolas skolotājām

Idejas radošai darbībai no Rīgas Ziepniekkalna pirmsskolas skolotājām

2020.gada pavasaris un īpašie apstākļi ieviesuši korekcijas arī pirmsskolas dzīvē un mācību procesā. Rīgas Ziepniekkalna pirmsskolā mācību process nav apstājies, tas ik tikai kļuvis citādāks.

Tāpat kā skolā, arī pirmsskolā mācāmies attālināti. Pirmsskolas skolotājas aktīvi sadarbojas ar vecākiem, lai bērniem mācību process tiktu nodrošināts arī mājas apstākļos. Skolotājas piedāvā  idejas, kā radoši un interesanti organizēt mācību procesu ģimenēs, darbojoties un pavadot laiku vecākiem un bērniem. Arī ārpus pirmsskolas izglītības iestādes ir iespējams radīt jēgpilnus mācību materiālus no lietām, kuras ir mums apkārt un neprasa lielus resursu ieguldījumus. Piedāvājam atsevišķas idejas radošai darbībai ģimenēs. 

Materiāls ”Jautrie akmentiņi”
Bērnu vecums: 2-3 gadi. Izmantotie materiāli: oļi, krāsas, otiņa.

Mācību jomas:
Dabaszinātņu joma - bērni iepazīst vidi, kurā kopā ar ģimeni lasa iežus. Vēro, tausta , nosaka iežu īpašības(auksts, ciets, slapjš), grupē tos  pēc noteiktām pazīmēm.

Matemātikas mācību joma - praktiskā darbībā atšķir jēdzienus “viens” ,”divi”, “trīs“, daudz”, atlasa iežus pēc dotajām pazīmēm. Attīsta  uzmanības noturību, izmantojot uzdevumu- atrodi tādu pašu.

Praktiskā darbībā bērnam ir iespēja apgūt jēdzienus ”uz”,” zem”,” pie”, “aiz”.

Valodu mācību joma - saklausa, atkārto un apgūst jaunus vārdus  “mārīte”, ”puķe”,” ķirsis”,” lapa ”u.c.

Sociālā un pilsoniskā mācību joma - bērns piedalās pieaugušā organizētā aktivitātē: lasa kopā ar ģimeni oļus, mācās ievērot drošības noteikumus pie ūdenstilpnēm.

Tehnoloģiju mācību joma - bērns no iežiem var radīt konstrukciju un darbojoties attīsta sīko pirkstu muskulatūru.

Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma - bērns ar prieku iesaistīsies fiziskajās aktivitātēs dabā, lasot iežus, tā ir iespēja soļot, skriet, pārvarēt šķēršļus.

Darbu autore  Indra Česnauska

Materiāls “Bungu vālītes” 
Bērnu vecums 2-7 gadi

  

1. variants: izmantotie materiāli: niedru kāti, materiāls sasiešanai

2. variants: kociņi vai koka vālītes, krāsaina dzija

Bungu vālītes paredzētas skaņu izpētei un eksperimentiem, spēlējot pa dažādu materiālu bungām  vai priekšmetu virsmām.

Materiāls ”Foto šeikeri”
Bērnu vecums 2 - 7 gadi


Izmantotie materiāli: fotofilmu trauciņi ar vāciņiem, materiāli šeikeru  saturam, piemēram, rīsi, kukurūzas graudi u.c.,  izgatavoto skaņu rīku  izrotā pēc saviem ieskatiem.
Materiālu izmanto skaņu salīdzināšanai, kā skan katrs no pildītajiem materiāliem.

Mācību jomas

Valodu  mācību joma: ieklausās skaņu rīku radītajās skaņās, improvizē ar skaņu skaļumu, ilgumu, ritmu.

Sociālā un pilsoniskā mācību joma: piedalās pieaugušā organizētajās aktivitātēs, sadarbojas ar ģimenes locekļiem, draugiem.

Kultūras un pašizpausmes mākslā mācību joma: rada dažādas  skaņas ar skaņu rīkiem, improvizē ar ritmu, tempu, izgatavotos skaņas rīkus var izmantot spēlējot līdzi mūzikas pavadījumam.

Bērni var izpausties mākslinieciskā darbībā, izmantojot dažādus materiālus.

Dabaszinātņu mācību joma: praktiskā darbībā, izmantojot maņas, iepazīst dabas materiālus.

Matemātikas mācību joma: darbojoties praktiski, t.i., izgatavojot skaņu rīkus, bērni var noteikt materiālu garumu (dzijai, kociņiem), ietilpību (cik daudz dažādi beramie materiāli ietilpst foto trauciņā}.

Tehnoloģiju mācību joma: radot skaņu rīkus, bērni apgūst jaunus tehnoloģiskos paņēmienus, īsteno idejas, risina problēmsituācijas.

Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma: bērniem ir iespēja soļot, skriet, dejot skaņas rīku pavadījumā, gūstot prieku par fiziskajām aktivitātēm.

Darbu  autore  Liene Grosa

Materiāls “Pirkstiņlelles”
Bērnu vecums: 2-7 gadi.  
Izmantotie materiāli: krāsains filca materiāls, adata, diegi šūšanai.

Mācību jomas

Valodu mācību joma: nav izvēlēti noteiktu pasaku varoņi, tā ļaujot bērniem pašiem radīt savus stāstus, ko izspēlēt leļļu teātrī, paužot savas emocijas, izmantojot dažādas intonācijas. Lellītes piesaista bērnu uzmanību, veicina vēlmi iesaistīties kopīgās nodarbēs, stimulē pirkstiņu sīko motoriku. Izspēlējot teātri, bērni apgūst prasmi izteikt frāzes  par priekšmetiem, dzīvām būtnēm, darbībām. Tā tiek veicināta iztēle, fantāzija un radošā domāšana.

Sociālā un pilsoniskā mācību joma: jaunāki bērni iesaistās pieaugušā organizētās aktivitātēs (teātra spēlēšanā),lielāki bērni var patstāvīgi organizēt izrādi ,iesaistīt tajā citus bērnus vai pieaugušos. Bērni var izspēlēt pazīstamās emocijas, mācās tās nosaukt vārdā(dusmīgs, bailīgs, priecīgs), raksturot emocijas.

Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma: bērni, spēlējoties ar pirkstiņlellēm, var sarunāties ar tām, atdarinot izspēlēto tēlu balsis. Pirkstiņlelles ir izmantojamas organizējot pirkstiņrotaļas, runājot skaitāmpantus, lielākie bērni var izspēlēt kādu fragmentu no literāra darba, kas viņiem patīk.

Matemātikas mācību joma: bērni praktiskā darbībā var skaitīt pirkstiņlelles, nosaukt to skaitu, var grupēt lelles pēc noteiktām pazīmēm. Spēlējot leļļu teātri, Ir iespējams apgūt objekta atrašanās vietas nosaukumu - virs, zem,  pie aiz vai blakus.

Tehnoloģiju mācību joma: 5-6 gadus veci bērni, kopā ar pieaugušo, ievērojot drošības noteikumus attiecībā uz darba instrumentu lietojumu ,var kopīgi izgatavot pirkstiņlelles, bērni var griezt materiālu, apgūt iemaņas darbā ar adatu un diegu.

Darba autore Gundega Vecvagare

Didaktiskā rotaļa ”Jautrais orķestris”

Bērnu vecums: 3-5 gadi. 
Materiāli: guašas krāsu tukšie trauciņi, dažāda lieluma graudi, pērlītes, kociņi, pogas, filcis, tukšās kinderolas, kafijas burciņu vāki dažāda izmēra, spēļu mūzikas instrumenti.

Mērķis: Radīt bērnos  interesi par dažādām skaņām, sekmēt bērnu radošumu un izdomu.

Uzdevumi: attīstīt sīko pirkstu muskulatūru, roku koordināciju, dzirdes uzmanību, veicināt sadarbības prasmes, sekmēt vārdu krājuma aktivizēšanu. Praktiskā darbībā noteikt  priekšmetu skaitu  pieci  apjomā.

Apraksts
Izmantojot dažādus grabošus, skanošus  instrumentus,  attīsta  bērnu izpratni par dažādu skaņu veidošanos. Piedāvājot bērniem dažādus izejmateriālus, rosina izgatavot savus mūzikas instrumentus ar dažādām skaņām. Izmantojam guašas tīros trauciņus ar skrūvējamiem vāciņiem, bērni pēc savas izvēles ber iekšā dažāda lieluma graudus, pērlītes. Izgatavoto skaņu rīku izmanto kā ritma instrumentu, klausoties audio ierakstus ,dziedot.

Rotaļa “Atrodi tādu pašu skaņu” - bērni  pēc savas ieceres piepilda tukšos  trauciņus, kad trauciņi piepildīti, grabinot meklē, kurā trauciņā ir tāda pati skaņa. Berot pērlītes, graudiņus, bērns  skaita ar pieaugušā atbalstu.

Rotaļa ”Atmini grabošus un skanošus instrumentus”. Bērnam tiek palūgts aizvērt acis, ņem, viņiem neredzot, kādu instrumentu vai skaņu rīku un bērnam ir jāuzmin, kas tas ir par instrumentu, piemēram zvaniņš, metalafons, burciņa ar graudiņiem utt.

“Salīdzini bērna dažādas skaņas“ - kinderolas plastmasas apvalks bez apdares (filca) un tāds pats apvalks ar apdari. Aptaustot dažādus instrumentus,  bērns attīsta sensorās spējas, nosaka, vai tai ir gluds, raupjš, apaļš utt.

Darba autore Gundega Vecvagare

Idejas apkopoja Ziepniekkalna pirmsskolas vadītājas vietniece izglītības jomā Irēna Moisejeva