Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs rīkoja pirmo semināru “Plašāka skolēna izglītības pieredze – iespējas un izaicinājumi” Rīgas skolu šīs jomas koordinatoriem, kas notika 2024. gada 28. novembrī, Kaņiera ielā 15.
Semināra mērķis bija veidot izpratni par jomu (PSIP) un aktualizēt tās nozīmīgumu jauniešu dzīvē, lēmumu pieņemšanā un veiksmīgas karjeras veidošanā.
Latvijas Universitātes asociētā profesore Ieva Margeviča-Grīnberga savā nelielajā ievadlekcijā uzsvēra, ka plašāka mācīšanās un izglītības pieredze ietver ne tikai akadēmiskās zināšanas, bet arī sociālās prasmes, emocionālo inteliģenci un kultūras izpratni, elastību un pielāgošanās spējas strauji mainīgajā pasaulē. Aktualizēja jautājumus par ārpusklases mācīšanos, ikdienas un gadījumu mācīšanos. Plašāka mācību pieredze ir būtiska, lai veicinātu vispusīgu personības attīstību; Lai skolēni apgūtu nepieciešamās kompetences veiksmīgai dzīvei un karjerai, gan izglītības iestādēm, gan sabiedrībai kopumā ir jānovērtē un jāveicina plašs mācību pieredzes klāsts arī ārpus formālās mācību vides; Mācību tuvināšana realitātei rada nepieciešamo motivāciju un veicina aizrautību un emocionālu saikni, kas ir būtisks efektīva mācību procesa priekšnosacījums.
Ieva Margeviča-Grīnberga, LU asociētā profesore, vadošā pētniece
Rīgas Hanzas vidusskolas direktora vietnieks Aleksandrs Lange dalījās pieredzē - kā veiksmīga skolēnu pašpārvalde atbalsta pilnveidoto mācību saturu, akcentējot, cik svarīga ir skolēnu līdzdalība un līdzatbildība. Kāds mērķis ir līdzdalības aktivitātēm? Veicināt motivāciju, radīt izmaiņas, gūt prasmes, dot zināšanas un iespējas, ko mainīt. Un CEĻŠ - tas ir kā darbības vārds!
Savukārt, Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas karjeras konsultante Diāna Šķēle un Rīgas 84. vidusskolas karjeras konsultante Inga Dunke iepazīstināja klātesošos ar izveidoto pedagogu profesionālās kompetences pilnveides programmu “Universālas karjeras attīstības atbalsta metodes plašākas skolēna izglītības pieredzes pilnveidošanai dažādās mācību jomās”, arī demonstrējot nākotnes redzējumā balstītu modeli –“Dzirnaviņas”, kas ietver: refleksiju; skaidrību par sevi; redzējuma veidošanu; mērķu izvirzīšanu un plānošanu; īstenošanu un pielāgošanos. Lai dzirnaviņas vienmērīgi grieztos, ļoti svarīga ir arī vide, ko veido ģimene, sabiedrība, NVO, darba tirgus.
Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas direktora vietnieks Andris Ģērmanis dalījās pieredzē par to, kāds atbalsts tiek sniegts skolēniem grupu darba metodes izmantošanā pamatskolas posmā.
Semināra dalībnieki uzklausīja arī pieredzes stāstus par to, kā brīvprātīgais darbs skolēnu pašpārvaldē, interešu pulciņos, skolas karjeras konsultanta atbalsts ir palīdzējis dzīvē un karjerā sasniegt savus mērķus.
Rīgas Valstspilsētas Pašvaldības policijas Bērnu likumpārkāpumu profilakses nodaļas galvenais speciālists Artjoms Kalacs informēja par aktualitātēm, drošas vides veidošanu klasē un skolā, prevenciju un sadarbības iespējām ar skolām.
Seminārā piedalījās arī VISC Izglītības satura departamenta Izglītības satura atbalsta nodaļas vecākā eksperte Inga Krišāne, kura informēja par plašākas skolēna izglītības pieredzes jomas aktualitātēm.
Par muzikālo labskaņu parūpējās Rīgas 45. vidusskolas jauno mūziķu kvartets.
Jau ievērojamais ķīniešu domātājs, filozofs un skolotājs Konfūcijs (551.-479. g. p. m. ē) ir teicis : “Izvēlies darbu, kas Tev patīk un Tev visu mūžu nebūs jāstrādā”. Lai atrastu šo ideālo, patīkamo darbu, ir ļoti, ļoti daudz jāstrādā pirms tam un savā dzīves “portfelī” jāieliek zināšanas, prasmes, attieksmes un pieredze, ko jaunietis gūst savā ģimenē un skolā.
Dalībnieku atziņas:
- Strukturēti un saturiski pārdomāti plānots un veidots seminārs par aktuāliem jautājumiem tēmas aktualizēšanai un izpratnes veidošanai, jomas plašumu un nozīmīgumu, atbalstu, pieredzi un ietekmi uz skolēnu turpmāko dzīvi un viņu veiksmīgu karjeru .
- Paldies par interesantiem lektoriem un viesiem par sadarbības un atbalsta iespējām, darba metodēm, pieredzes un veiksmes stāstiem, kas palīdz nodrošināt plašāku skolēna izglītības pieredzi.
- Paldies par lielisko organizētu semināru. Tagad patiešām ir skaidrs, kas “lācītim” vēderā. Visvairāk mani ceļ spārnos tas, ka domājam līdzīgi.
- Paldies par jauko muzikālo kafijas pauzi un brīvo, atvērto un cieņpilno atmosfēru seminārā.
- Īpaši patika jauniešu prezentācijas par iespējām. Kā vienmēr gaidīju Artjoma Kalaca uzstāšanos. Viņš par savu darbu vienmēr stāsta interesanti un ar humoru.
- Ļoti vērtīgs un labs seminārs! Satura un organizēšanas ziņā pilnīgi atbilst konferences statusam. Paldies RIIMC un īpaši Kitijai Čipānei.
- Par semināru varu teikt – sen nebiju bijusi tik interesantā pasākumā. Īpaši tvēru katru Aleksandra Langes vārdu, guvu daudz vērtīgu apstiprinājumu savām atziņām. Jauniešu džeza grupa bija īsts “’saldais ēdiens”.
Sagatavoja: Kitija Čipāne, Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra Izglītības vadības un projektu nodaļas galvenā speciāliste