Projekts „Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” - inovatīvu ideju platforma

Projekts „Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” - inovatīvu ideju platforma

Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta departaments Eiropas Sociālā fonda projekta „Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai” ietvaros organizēja projektā iesaistīto skolu pedagogiem tiešsaistes vebināru ciklu “Ieguvumi un izaicinājumi skolēnam, skolotājam, skolai projekta aktivitāšu īstenošanā”.

Vebināri tika organizēti gan kā pieredzes apmaiņas, gan kā jaunu mūsdienīgu un inovatīvu ideju iegūšanas platforma, gan kā atbalsta forma projektā iesaistītajām skolām, lai kopīgi dalītos pieredzē par projekta ieguvumiem un 1. posmā īstenotām veiksmīgākām darba un sadarbības formām, kā arī, lai dalītos pieredzē par projekta aktivitāšu īstenošanu ārkārtējās situācijas laikā, domājot par turpmāku projekta attīstību un veiksmīgāko darba un sadarbības formu ieviešanu ilgtermiņā.

Kopumā laika posmā no šī gada 18. februāra līdz pat 18. martam tika organizēti 4 tiešsaistes vebināri, iesaistot vairāk kā 300 pedagogus un administrācijas pārstāvjus no 33 projekta skolām, kā arī interešu izglītības iestādēm, kuri šī projekta ietvaros darbojas, kā sadarbības partneri dažādu aktivitāšu īstenošanā.

Vebināru ciklā tika īstenoti praktiski semināri, interaktīvās lekcijas un aktīvās diskusijas par aktuālajām tēmām, ņemot vērā gan projektā noteiktās prioritātes, kas ir STEM un vide, kā arī atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai, gan arī ņemot vērā šī brīža izaicinājumu, kas ir saistīts ar attālinātajām mācībām.

Runāt par šīm tēmām tika aicināti pieredzējušie augstskolu un universitāšu docētāji, profesori, zinātņu doktori, lektori un komunikācijas treneri gan no Rīgas Tehniskās universitātes, Latvijas Universitātes un Rīgas Stradiņa universitātes:

  • 18. februārī vebinārā praktisko semināru vadīja

Banku augstskolas lektore, zinātņu doktore,“Ideju un inovāciju institūta” valdes priekšsēdētāja Elīna Miķelsone, kas runāja par radošuma uzlādi pedagogiem un skolēnim. Sniedza praktiskus padomus kā atvērt prātu radošām idejām mācību procesā? Atklāja jaunas interaktīvas metodes, iepazīstināja ar Gamestormiga metodi kā arī citiem atbalsta instrumentiem un rīkiem mācību procesa dažādošanai”. Šī semināra ietvaros tika veidota ideju banka ar to projekta pieredzi, idejām, pasākumiem un sadarbības formām, ar kurām skolas ir gatavas dalīties, un kuras var būt noderīgas ikvienam pedagogam un skolai arī pēc projekta noslēguma.

  • 4. martā veinārā ar  Interaktīvo lekciju piedalījās Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes dekāne Linda Daniela, kura iepazīstināja vebināra dalībniekus ar izaicinājumiem, inovatīviem risinājumiem un pieeju STEM jomā, kas izmantojama skolēnu individuālo kompetenču attīstībai arī attālinātā mācību procesa laikā. 
  • 11. martā notika aktīva diskusija ar Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras docētāju Artūru Miksonu, kurš runāja par jēgpilnu sadarbības modeli starp visām izglītības procesā iesaistītām pusēm. Semināra ietvaros tika sniegti padomi skolotāju un skolas vadības atbalstam, īstenojot individualizēto pieeju  skolēniem, kā arī tika  meklēta veiksmīgāka pieeja un komunikācija attālinātajā mācību procesā.
  • 18. martā vebināru cikla noslēgumā tika sniegts kopsavilkums un atgriezeniskā saite par visu vebināru norisi, skolu atziņām un ieguvumiem, ieskicētas projekta turpmākās aktualitātes, izaicinājumi un prioritātes.

Šajā vebinārā Rīgas Tehniskās universitātes Inženierekonomikas un vadības fakultātes asociētā profesore, vadošā pētniece Karine Oganisjana vadīja nodarbību “Radošuma veicināšanu mācību procesā skolēnu attīstības nodrošināšanai: sniedza praktiskus piemērus radošuma veicināšanai dažādos mācību priekšmetos”. 

Savukārt vebināra noslēgumā pedagogu atbalstam tika īstenots praktisks seminārs, kuru vadīja profesionālā mediatore un komunikācijas trenere Ilze Dzenovska, kura semināra ietvaros sniedza  atbalstu katra pedagoga labbūtībai, labsajūtai, vadot  dažādus praktiskus vingrinājumus, lai stiprināt skolotājus pašreizējos apstākļos, sniedzot praktiskus padomus kā neizdegt un rast spēku turpmākajam darbam un kā to padarīt tuvāk sev un skolēnam, lai sasniegtu kopējos mērķus.

Vislielāku pateicību projekta koordinatores izsaka projekta skolām un interešu izglītības iestādēm, kuras šī vebināra ciklu ietvaros iedvesmoja, lepojās un dalījās pieredzē ar savu iestāžu un to pedagogu ieguvumiem un labākajām ieviestajām aktivitātēm darba un sadarbības formām projekta īstenošanas laikā (2017-2021), kā arī visām projektā iesaistītām skolām un to pedagogiem.

Katras iestādes pieredze bija ļoti vērtīga, pārsteidza gan skolu gūtā pieredze tematisku nometņu organizēšanā, dažādu video atgādņu veidošanā, planšetes kā darba instruments, jaunu atklāto rīku un interaktīvu spēļu un citu tehnisku risinājumu integrēšana mācību procesa dažādošanai, kas ir kā atbalsts STEM jomas priekšmetos.

Vērtīga bija arī skolu gūtā pieredze diferencētas un individuālās pieejas ieviešanā mācību procesā, pedagoga palīga un speciālā pedagoga atbalsts mācību procesā, nodarbību cikli valodas prasmju attīstībai, kā arī cita skolu pieredze skolēnu radošo spēju pilnveidei mācību procesā.

Interesanta bija arī skolu sadarbības pieredze ar interešu izglītības iestādēm un citiem sadarbības partneriem to daudzveidīgs aktivitāšu piedāvājums, pielietojot jaunas radošas un inovatīvas metodes, kā arī piedāvājot atbilstošu materiāli tehnisko bāzi. Šīs sadarbības ietvaros tika īstenotas tādas  aktivitātes kā animācijas, programmēšanas, foto un video darbnīcas, medicībnas pulciņš, Tehno Annas pagrabi, raķešu un kuģu modelisms, trases automodelisms, vides spēļu un dabaszinību eksperimentu veidošana, veselīga dzīveisveida veicinošās programmas, kā arī nodarbības ugunsdrošība ikdienā.

Sniedzot atgriezenisko saiti par vebināru cikliem dalībnieki atzīst, ka mūsdienīgs izglītības process viennozīmīgi paredz digitālo prasmju pārvaldību augstā līmenī. Izvēlētā vebināra cikla forma, piedāvātais saturs un metodes bija skolotājiem viegli uztverams, veicinājā radošo domāšanu, kā arī palīdzēja rast motivāciju apgūt ko jaunu un praktiski izmēģinot, saprast, kādas metodes ir noderīgas un izmantojamas ikdienā  turpmāk. Vebināru cikla ietvaros katrs tā dalībnieks varēja smelties savām šī brīža vajadzībām nepieciešamo: radoši pilnveidot savas zināšanas, uzlādēties pašam, iedvesmot un iedvesmoties atzīst  Bērnu un jauniešu centra “ Daugmale” izglītības metodiķes Inga Korņejeva un Iveta Eihe.

Vebināros tika iegūtas jaunas idejas sadarbības prasmju un radošās domāšanas veicināšanai. Šīs idejas var integrēt jebkurā mācību priekšmetā, nodarbībās, pulciņos. Ļoti vērtīgi, manuprāt, bija tas, ka vebināra dalībniekiem bija iespēja praktiski izmēģināt šīs metodes un savstarpēji sadarboties, norāda Friča Brīvzemnieka pamatskolas skolotāja Eva Turlute. 

Paldies par iespēju piedalīties tiešsaistes vebinaros patiesi vērtīgas jaunas zināšanas un metodes: gamestormigs, avatarmaker.com,  MIRO vide  un citi atbalsta instrumenti, kurus var turpmāk izmantot gan administratīvajā darbā, gan interešu izglītības skolotāja darbā. Bija interesanti uzzināt par skolu kolektīvu ieguvumiem šajā projektā atzīst Pārdaugavas Bērnu un jauniešu centra direktora vietniece Gaļina Malcāne.

 

Projekta koordinatores Zane Doniņa un Inga Sidorčika-Boboviča izsaka gandarījumu par vebināra cikla norisi, atzīstot, ka tikai kopā sadarbojoties un meklējot veiksmīgākus jaunus risinājumus un iespējas var dažādot mācību procesu, ieviest inovatīvas darba formas un sniegt skolēnam nepieciešamo atbalstu un pietiekoši dziļas un kvalitatīvas zināšanas.

Visvērtīgākais šajos vebināros bija ieklausīties profesionāļu viedokļos, uzklausīt projektā iesaistīto iestāžu pieredzi, radīt    iespēju skolotājiem just atbalsta plecu šī brīža apstākļos un turpināt darbu Projektā un domājot par to pieredzi, kas Projekta skolās būtu ieviešamas arī pēc projekta noslēguma. Kopumā dalībnieku sniegtā atgriezeniskā saite nepārprotami motivē mūs turpināt darboties šajā projektā vēl labāk, radošāk un mūsdienīgāk.