Rīgas 25. vidusskolas dalība projektā ERASMUS+ Portugālē

Rīgas 25. vidusskolas dalība projektā ERASMUS+ Portugālē

Rīgas 25. vidusskolas skolēnu un skolotāju grupa 2022. gada martā piedalījās ERASMUS+ projekta GAME aktivitātē Vila Verde, Portugālē. Projekta dalībvalstis ir Turcija, Grieķija, Ziemeļmaķedonija, Portugāle, Horvātija un Latvija.

Projekta aktivitāte, kā gandrīz vienmēr, sākās ar garu lidojumu no Rīgas uz Frankfurti un tad no Frankfurtes uz Porto. Nākamajā rītā latviešu komanda ilgi negulēja un devās apskatīt pilsētu. Pilsēta lika izjust savu kalnaino vidi, taču komanda daudz redzēja no portugāļu kultūras. Vispamanāmākais kultūras akcents bija krāsainas flīzes, tās piešķīra lielu burvību jau tā skaistajai arhitektūrai. Pilsēta ir skaista, bet tai ir savas ēnas puses, tāpat kā Rīgai. Portu paliks atmiņā ar apelsīnu kokiem, jo tie ir visur, kur vien paskaties. Pilsēta spēcīgi balstās uz tūrismu, un tajā ir daudz apskates objektu. Kā arī Douro upes krastos ir daudz vīna un alus darītavu. Gan Rīgas, gan Porto upju krastos paveras skats uz pilsētu vēsturi un kultūru.

Nākamā diena – oficiālā ERASMUS aktivitātes Portugālē atklāšana. Projekta dalībnieki brauca uz Escola Professional Amar Terra Verde skolu Vila Verdē. Visi dalībnieki iepazinās ar katras dalībvalsts kultūru, kā arī paši atraktīvi prezentēja savas valstis. Dalībniekus arī sirsnīgi sagaidīja pilsētas domē. Mērs pastāstīja par pilsētas vērtībām un kā dāvanu pasniedza vienu no Portugāles tradicionālajām rotaļlietām. Vila Verdes centrā atrodas brīnišķīga koku aleja, kā arī, tāpat kā Portu, kādā vietā varēja pamanīt apelsīnu kokus. Dalībnieki devās uz skolas tradicionālo spēļu un rotaļlietu muzeju, kur, apskatot šīs spēles, latviešu komanda secināja, ka arī viņi mazāki būdami spēlējuši līdzīgas spēles. Skolas skolotāji un skolēni izrādīja katru profesionālo virzienu, kuru ir iespējams apgūt šajā skolā, – tā ir līdzīga mūsu valsts profesionāli tehniskajām skolām. Bija ļoti iespaidīgas telpas, kā arī dalībnieki pusdienās varēja nogaršot skolēnu un skolotāju gatavoto ēdienu.

Nākamās dienas rīts tika veltīts izglītojošām aktivitātēm un spēlēm, kas padara mācību procesu interesantāku un attīsta loģisko domāšanu. Visu valstu dalībnieki prezentēja mājas darbus par ģeometriskajām figūrām vidē – kur apkārtnē (piem., ēkās, tiltos, dabas objektos) var saskatīt dažādas figūras. Mājas darbs virzīts uz abstraktās domāšanas attīstību, fantāziju un iztēli. Palīdz ieraudzīt ģeometriju mums visapkārt. Kā arī pēc tam katra dalībvalsts parādīja savus mājās veiktos eksperimentus dažādos mācību priekšmetos. Latviešu izvēlētais eksperiments bija saistīts ar šķidrumu blīvumu. Citas valstis rādīja eksperimentus par vulkāna izvirdumu, sajaucot sodu un etiķi, olu, kas peld citā augstumā sālsūdens blīvumā, kā arī banknotes dedzināšanu ar ūdens un spirta palīdzību. Portugāles valsts pārstāvji mums demonstrēja un atļāva izmēģināt eksperimentus ar elektriskajām ķēdēm, apskatīt optiskās ilūzijas un parādīja eksperimentus ar uguni un svecēm. Dalībnieki šādā veidā papildināja savas zināšanas fizikā un ķīmijā.

Dienas turpinājumā valstu dalībnieki devās uz “Casa do Conhecimento”, kur viņiem pastāstīja par mākslīgā intelekta vajadzībām. Kompānija nodarbojas ar mākslīgā intelekta parādīšanu ne tikai kā informācijas avotu, bet arī kā izklaidi un spēli.

Tālāk dalībnieki devās uz “Aliança Artesanal”, kur uzzināja vairāk par Vila Verdes tradīcijām saistībā ar kabatas lakatiņiem, kas apliecina mīlestību. Agrāk šādus lakatiņus meitenes izšuva puišiem, apliecinot savas jūtas. Ja puisis šo lakatiņu nēsāja sabiedrībā, viņš parādīja, ka jūtas ir abpusējas. Mūsdienās šādi lakatiņi tiek dāvāti mīļotajiem un sev tuvajiem cilvēkiem.

Nākamajā dienā projekta dalībnieki devās uz zinātņu centru “Oficinas de Criatividade Himalaya“, kur uzzināja par tēvu Himalaju, par viņa paveikto zinātnes jomā. Zinātņu centrā spēlēja attīstošas spēles, piemēram, uzzinot, kā var saražot elektrību ar riteni, kā veidojas barošanas ķēdes, un atpazina skaņas, kā arī izgāja labirintu par tēva Himalaja darbiem.

Nākamajā dienā visu valstu dalībnieki devās pārgājienā uz “Bom Jesus hill“ Bragā. Visi apskatīja skaisto baznīcu un, latviešu komanda, dodoties augšup kalnā, iepazinās ar nelielām ēkām – katrā tika parādīta daļa no Bībeles stāstiem. Nonākot augšā, dalībniekiem tika dots uzdevums atrast pēc iespējas vairāk ģeometrisko figūru šīs vietas dabā un ēkās. Strādājot kā komanda, latvieši apskatīja pārējās Bībeles stāstu daļas, kā arī atrada apmēram 20 citas figūras. Nākamajā dienā tika apkopoti rezultāti, kura dalībvalsts ir atradusi visvairāk ģeometrisko figūru. Vienīgie no dalībvalstīm lejup, tāpat kā augšup, devās kājām latviešu komanda, taču tas noteikti bija tā vērts – apskatīt brīnišķīgos Portugāles skatus, kā arī izpētīt filigrāni skaisto arhitektūru ēkās, dārzos un pat uz kāpņu malām.

Mūsu valsts komandai bija pietiekami daudz brīvā laika, lai paspētu tuvāk iepazīt dalībvalstu skolēnus, pārrunāt, kā ir veicies ar darbiem un kas valstīs ir kopīgs un atšķirīgs.

Ceturtā projekta dienas aktivitātes sākās ar šaha turnīru. Katrs šaha galdiņš reprezentēja kādu dalībvalsti – latviešu šaha galdiņš bija karmīnsarkanā un baltā krāsā, arī figūriņas bija iespaidīgas. Kad paziņoja turnīra uzvarētāju, Portugāles dalībnieks savu uzvaru atdeva latvietim Bruno – portugālis sāka spēlēt turnīra vidū, tādēļ tikai godīgi bija godināt Bruno kā uzvarētāju. Tie, kas bija zaudējuši un izstājušies no cīņas par turnīra uzvarētāja godu, kamēr vēl notika turnīrs, varēja spēlēt mazāk sarežgītas prāta spēles. Vēlāk turku skolotāji un skolēni visiem mācīja spēlēt viņu tradicionālo spēli “Mangala”. Spēle bija vienkārša, taču ļoti vērsta uz stratēģisko domāšanu un matemātiku.

Vakarā bija svinīgās vakariņas, kur latviešu komandu apbalvoja par iegūto pirmo vietu ģeometrisko figūru atrašanas uzdevumā, kā arī apbalvoja Bruno par viņa iegūto pirmo vietu šaha turnīrā. Latviešu komanda atvadījās no grieķiem un maķedoniešiem, jo viņi devās prom agrāk.

Pēdējās projekta dienas rīts sākās ar portugāļu sagatavotajām spēlēm “Kas es esmu?” un “Kāds orgāns es esmu?”, kas palīdz interesantā veidā apgūt dažādas dabaszinātņu nozares kā arī komunikācijas prasmes, darbojoties komandā. Izspēlējām arī citu dalībvalstu sagatavotās spēles “Kas es esmu?” variācijas, kas bija viens no projekta mājas darbiem. Rīts paskrēja ļoti ātri un darbīgi, tādēļ dalībnieki pat nepamanīja, kā pienāca pusdienlaiks un bija laiks atvadīties no jaunajiem draugiem.

Kad latviešu komanda nonāca Bragā, tika pieņemts lēmums braukt apskatīt Gimarainšu, pilsētu, kurā “piedzima Portugāle”. Šīs pilsētas vecpilsēta bija ļoti skaista, tā ir iekļauta UNESCO mantojuma sarakstā. Projekta dalībnieki apskatīja pilsētas baznīcas, mūri un pili – šīm ēkām, tāpat kā Bragas un Porto ēkām, bija neaprakstāmi skaista arhitektūra. Latviešiem šī vecpilsēta atgādināja Vecrīgas skaistos laukumus un baznīcas.

Nākamā Erasmus+ GAME aktivitāte paredzēta Ziemeļmaķedonijā.

Rīgas 25.vidusskolas 8.klases skolnieces Kristiāna Belova un Signe Štauere

Galerijas