Rīgas Ziedoņdārza pirmsskolas projekts “Lai top!”

Rīgas Ziedoņdārza pirmsskolas projekts “Lai top!” saņēma atbalstu Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskā centra izsludinātajā projektu konkursā "Atbalsts kompetenču pieejas ieviešanai pirmsskolā".

Minētā projekta ietvaros no 2019. gada oktobra līdz 2019. gada decembrim mākslas pedagogs un gleznotāja Ingemāra Treija–Čivle (humanitāro zinātņu maģistrs mākslā) iestādes pedagogiem novadīja kursus Bērna lietpratības attīstīšana darbā ar krāsām pirmsskolā.

Projekta “Lai top!” mērķis - nodrošināt  pirmsskolas izglītības pedagogiem iespēju pilnveidot profesionālo kompetenci kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomā, tehnoloģiju mācību jomā un bērnu darbības un sasniegumu vērtēšanā specialistu vadībā, izmantojot kompetenču pieeju mācību saturā.

Pirms kursiem pedagogi Latvijas Mākslinieku savienības galerijā apmeklēja gleznotājas Ingemāras Treijas–Čivles personālizstādi Gads, lai iepazītu mākslinieces Ingemāras Treijas–Čivles veikumu mākslā un izveidotu savstarpēju radošo sadarbību. Izstādes apmeklējuma laikā pedagogi guva ieskatu par mākslinieces radošo veikumu, pozitīvas emocijas un gandarījumu par kopā pavadītajiem iespaidiem. Izstāde mūs iedvesmoja radošumam!

Kursu pirmajā nodarbībā Ingemāra Treija–Čivle akcentēja, ka izglītošanas mākslā mērķi nav tikai iemācīt bērniem radoši izpausties, izmantojot dažādus līdzekļus un materiālus. Māksla veicina vispusīgas personības, kas prot redzēt, saskatīt, baudīt un radīt skaistumu ne tikai mākslā, bet arī sev līdzās, attīstību.

Māksliniece uzsvēra, ka iepazīšanās ar krāsām pirmsskolas vecuma bērniem palīdz pilnīgāk un smalkāk uztvert apkārtējos priekšmetus un parādības, attīsta uzmanību, domāšanu un bagātina runu. Nodarbību laikā Ingemāra Treija–Čivle piedāvāja daudz interesantu uzdevumu variantus, demonstrēja mākslas darbu reprodukcijas un bērnu darbus.

Viens no uzdevumiem bija krāsu un krāsu toņu saskatīšana: bērniem piedāvāja novietot darba lapas stūrī bildi, attēlā saskatīt krāsas un krāsu toņus un līdzās attēlot novēroto krāsu spektru.

Bērnu vecums 4-5 gadi. Bērns pats izvēlas attēlu, materiālus un darbojas. Šāds uzdevums bērnā attīsta pašvadītas mācīšanās prasmes, novērošanas spējas, uzmanību, domāšanu un dod iespēju brīvi izpausties radošajā darbā.

Kā būtiskākos uzdevumus bērnu radošuma pilnveidei pedagogi atzīmēja: 1) noskaņas radīšanu mākslinieciskajai darbībai; 2) savu emociju attēlošanu ar pieejamajiem mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem; 3) krāsu un krāsu toņu saskatīšana mākslas darbos, dabā, priekšmetos; 4) pretējo krāsu un krāsu toņu izmantošana bērnu mākslinieciskajā darbībā; 5) gleznošanā un zīmēšanā izmantot līniju un punktēšanas tehniku; 6) Dažādu stilu mākslas meistaru darbu kopēšana un izmantošana savos darbos.

Māksliniece ieteica krāsu jaukšanai izmantot paplātes, jo uz tām var jaukt vairākas krāsas un ir vieta izmēģināt dažādas krāsu kombinācijas.

Katrā tikšanas reizē ar Ingemāru Treiju–Čivli mēs analizējām audzēkņu radošos darbus, apspriedām bērnu darbības un darbu vērtēšanas jautājumus. Pirms darba uzsākšanas ļoti svarīgi ir zināt vērtēšanas kritērijus, ļaut bērniem pašiem savu darbu vērtēt gan radošajā procesā, gan nobeigumā. Lai objektīvi vērtētu radošo procesu un darbus, sniegtu atbalstu bērniem, pedagogiem ir jāzina mākslas pamati, veidi, paņēmieni, tehnikas, materiāli. Kopā ar mākslinieci, izvērtējot bērnu radošos darbus, pedagogi guva zināšanas un labu pieredzi, lai turpmāk spētu virzīt bērnu radošo darbību, saskatīt nepilnības un piedāvātu radošas iespējas.

Pieredzes stāstos pedagogi atzīmēja, ka vērtīgi un nozīmīgi ir savstarpēji iepazīt pedagogu darbu abās iestādes ēkās. Ļoti svarīgs ir katra pedagoga redzējums un veikums mākslas jaunradē, kā arī audzēkņu sasniegumi. Šādi mēs aktualizējam zināšanas, paplašinām gan savu, gan arī viens otra redzesloku un nepārtraukti rodam jaunas idejas!

Pedagogi atzina, ka daba ar bagātīgo krāsu paleti, toņiem, noskaņām, nemitīgām pārmaiņām un objektiem ir bērna uztveres avots un vienmēr – mākslas darba centrā. Katrs bērns savus spilgtākos iespaidus smeļas dabas izzināšanā, izbaudīšanā, attēlošanā ar līnijām, krāsām un formām.

Kursu nobeigumā māksliniece Ingemāra Treija–Čivle pedagogiem novēlēja apgūtās zināšanas izmantot ikdienas radošajā darbā, – bērniem pakāpeniski un mērķtiecīgi dodot uzdevumus tēlotājdarbībā. Bērni spēj īstenot pedagogu ieceres, ja ir iedvesma, apgūti mākslas pamati un darbības.

Māksliniece bija patīkami pārsteigta par pedagogu radītajām didaktiskajām spēlēm visiem pirmsskolas vecuma bērniem.

 Lai mācīšanās process būtu efektīvs, pedagogi, veicot praktiskus uzdevumus, izmantoja kursos iegūtās zināšanas. Emociju attēlošana ar krāsām: sadala lapu trīs daļās un ar krāsām (katrs pats izvēlas savas krāsas) attēlo pozitīvās, negatīvās un neitrālās emocijas. Pēc pieredzes visgrūtāk bija attēlot neitrālās emocijas!

Paldies Ingrīdai Markusai par dzejoli!

Krāsiņas

Meklēju krāsiņas
Kastīte tukša.
Kur gan viņas ir aizmukuša?
Nē, mīļas nebēdnes – nepadošos!
Tūlīt es visas meklēt došos.
Te jau es redzu. Ko katra dara,
Nu tikai kopā tās jāsagana!
Oranžā – burkānu vīrelī smejas,
Baltā – uzsāk mākoņu dejas.
Sarkanā – krāso tomātu sievu,
Melnā – velk runcītim ūsiņu tievu.
Lillā grib noslēpties melleņu ogās,
Tumsi zilā snauž uzvalka pogā.
Zaļā met kūleņus meža un pļavā,
Zilā peld jūriņā nodabā savā.
Dzeltenā – saules stariņu skuķēs
Krāso tik pienenes, saules puķes!
Bet visām krāsiņām liela līksme,
Kad atmirdz debesīs
Varavīksne!