Idejas STEAM mācību priekšmetu apgūšanai pirmsskolās

Idejas STEAM mācību priekšmetu apgūšanai pirmsskolās

Ar kopīgu tikšanos Rīgas pirmsskolas izglītības iestādē „Madariņa” ceturtdien, 13. oktobrī, ir noslēdzies divus gadus īstenotais Erasmus+ projekts „Bērns ir pētnieks un darītājs”. Tā mērķis ir veicināt pirmsskolas izglītības iestāžu kapacitāti kompetenču izglītības īstenošanā, izstrādājot jaunas metodes STE(A)M priekšmetu mācīšanā, galvenokārt izmantojot ārtelpu sniegtās iespējas.

Eiropas savienības Stratēģija 2020 ir noteikusi kā vienu no mūžizglītības kompetencēm zinātni, tehnoloģijas, inženierzinātnes, mākslu un matemātiku (STEAM), tomēr pirmsskolas izglītības posmā tam netiek pievērsta pietiekoša uzmanība. Pirmsskolu pedagogiem trūkst metožu un materiālu, kā STEAM priekšmetus iekļaut izglītības programmā, kā arī mācību procesā maz tiek izmantotas ārtelpu sniegtās iespējas tieši izglītības aktivitāšu nodrošināšanai, veicinot kvalitatīvāku bērnu uzturēšanos svaigā gaisā. Pedagogiem nereti trūkst iespēju papildināt savas zināšanas un apmainīties ar pieredzi starptautiskā līmenī, kas dotu jaunas idejas un veicinātu pedagogu kvalifikācijas celšanu.

Projekta idejas autors un arī vadošais partneris bija Rīgas 224.pirmsskolas izglītības iestāde. Projekts sākās 2020.gada decembrī un par spīti COVID-19 ierobežojumiem divu gadu laikā tā dalībnieki ir intensīvi kopā strādājuši gan tiešsaistē, gan arī braucot pieredzes apmaiņā vienam pie otra. Kopskaitā organizētas sešas mācību aktivitātēs partnervalstīs, izstrādāti mācību materiāli un metodes, kas ieviestas ikdienas mācību procesā.

Rīgas 224. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Inessa Sapeško un 10 pedagogi ir braukuši pieredzes apmaiņā uz Igauniju, Bulgāriju, Beļģiju, Spāniju un Grieķiju, no katras valsts pārņemot vērtīgākās idejas, kā bērniem radīt interesi un izpratni par matemātikas, dabaszinību priekšmetiem. Īstenojot pārņemto pieredzi bērniem dabaszinības var mācīt, izmantojot radošumu un apkārtējās vides sniegtās iespējas.

Pirms noslēguma semināra projekta partneri trīs dienas viesojās Rīgā, vērojot mācību nodarbības Rīgas 224. pirmsskolas izglītības iestādē, piedaloties meistardarbnīcās un apgūstot jaunus principus, kā radoši izmantot ārtelpu un rotaļu laukumus var mūsdienīgi un interesanti bērniem pasniegt STE(A)M priekšmetus.

„Izglītība un zināšanas ir tas, kas paliek pāri, kad pazūd elektrība, respektīvi, tas, ko zinām, saprotam un protam arī bez tehnoloģijām. Ļoti būtiski, ka dabā un apkārtējā vidē tiek sakņotas jau pirmskolas audzēkņu zināšanas. Ceru, ka projektā apgūtais tiks nodots tālāk kolēģiem un bērniem, tādējādi radot interesi par dabu un dabas zinātnēm jau agrīnā bērnībā,” – projekta noslēguma pasākumā klātesošajiem pedagogiem teica Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Iveta Ratinīka.

Projekta dalībvalstu pārstāvji, prezentējot savas idejas un metodes, kas radītas projekta gaitā, uzsvēra, ka svarīgi ir izstrādāt metodiskos materiālus, kas atbilst katras partnervalsts vajadzībām. Norādīja, ka projekta rezultātā tapušos materiālus noteikti ir jāizplata kolēģiem citās pirmsskolās, jārīko semināri un atklātās stundas, lai radītās inovācijas redz un iepazīst arī bērnu vecāki.

Dalībvalstu pārstāvji akcentēja savus vērtīgākos ieguvumus un atziņas, kas apkopotas arī katras valsts prezentācijās.

Beļģija: „Projekta gaitā izveidojām STEAM priekšmetu apgūšanai mācību kastes ar dabīgiem materiāliem dažāda vecumposma bērniem. Tās var izmantot gan ārā, gan iekštelpās, organizējot aktivitātes, kurās bērnu iesaistīt izpētes procesā, loģiskās domāšanas attīstīšanā”. Vrije gesubsidieerde kleuterschool de kleuterark (Beļģija) – EN

Bulgārija: „Galvenā projekta laikā gūtā vērtība ir tā, ka daudz labu ideju dabaszinību mācību priekšmetu apgūšanā esam pārņēmuši no kolēģiem, un priecājamies, ka arī mūsu radītās metodes redzam īstenotas projekta dalībvalstu bērnudārzos”. Kindergarten 8 “Bodra Smyana” (Bulgārija) – EN un BG

Igaunija: „Projekts pamudināja bērnudārzā organizēt dažādas darbnīcas, piemēram LEGO, mākslas, matemātikas, mūzikas un citas. Dabaszinības bērni apguva, ierīkojot dārzu, kurā kopīgi izgājām visu procesu no pat sēkliņas iestādīšanas līdz ražas novākšanai. Tallinn Kindergarten Vesiroos (Igaunija) – EN

Grieķija: „Projekts pamudināja bērniem ļaut eksperimentēt, veicot praktiskas darbības, izzināt un pierakstīt izpētīto. Eksperimentu laikā bija iespēja izmantot arī jaunākās tehnoloģijas, bet eksperimenta rezultātus kopīgi ar bērniem integrējām gan mākslas, gan inženierijas un matemātikas nodarbībās”. 4th kindegarden of Agios Nikolaos (Grieķija) – EN

Spānija: „Projektā izstrādātās metodes balstās gan uz praktiskām darbībām, gan tehnoloģijām. Katrai metodei veidojām aprakstu un video versiju ar praktiski veicamiem uzdevumiem un sasniegtajiem rezultātiem. Metožu apkopojums ir izmantojams jebkuram pirmsskolas pedagogam citā bērnudārzā, strādājot ar bērniem.” E.I Sol de Portocarrero (Spānija) – EN

Latvija: „Projektā par veiksmīgāko atzīstam āra aktivitāšu integrēšanu mācību procesā, sadarbības veicināšanu ar bērnu vecākiem un pārņemtās idejas no kolēģiem. Prieks par izveidotajiem mācību laukumiem bērnudārza ārtelpā un pētījumu stūrīšiem grupu telpās.” Rīgas 224. pirmsskolas izglītības iestāde (Latvija) – LV

Projekts tiek īstenots par ES struktūrfondiem (Eiropas Savienības izglītības, mācību, jaunatnes un sporta programmas „Erasmus+” KA2) un Rīgas pašvaldības līdzfinansējumu. Tā kopējais budžets ir 159 380 eiro, tajā skaitā Rīgas domes projekta budžeta daļa – 39 324 eiro apmērā.

 

Galerijas