Projekti, semināri un dalība Ģimenes studijas raidījumā

Rīgas 275. pirmsskolas izglītības iestādē “Austriņa” aprīļa mēnesis ir pedagoģiskās pieredzes izvērtēšanas, dalīšanās ar labās prakses piemēriem aktīvs laiks.

Lai plašāk izzinātu 5-6 gadus vecu bērnu stāstītprasmi un sniegtu objektīvu viedokli par latviešu valodas apguves rezultātiem, esam uzsākuši dalību Rīgas Tehniskās universitātes Liepājas akadēmijas sadarbībā ar Rīgas Tehniskās universitātes Digitālo humanitāro zinātņu institūtu  īstenotā Pētniecības un attīstības grantu projektā Nr.5.2.1.1.I.0/2/24/I/CFLA/003   RTU-PA-2024/1-0032 „Konceptuālās sistēmas un kognitīvās leksikas analīzes modeļa izstrāde pirmsskolas vecuma bērnu uztveres datu apstrādei”. Pētnieku izstrādātā bērnu uztveres un latviešu valodas apguves eksperimentālā metodika palīdzēja iedziļināties gan bērnu stāstītprasmes vērtēšanā, gan izpratnes par jēdzieniem -  brīvība, sapnis, nākotne, drošība, dzimtene noskaidrošanā.

Pašlaik pateicoties vecāku atbalstam un pirmsskolas izglītības skolotāju, pedagogu palīgu atsaucībai ir izdevies iegūt 73 bērnu zīmējumus un veidotos stāstījumus par kādu paša bērna izvēlēto jēdzienu. Lai ieinteresētu sadarbībai, pedagogi uzsāka sarunu:  “Kā tev šķiet, kuru no vārdiem, tu gribētu uzzīmēt. Es nosaukšu vairākus, bet tu padomā un izvēlies vienu, kuru tu gribētu uzzīmēt. Šie vārdi ir drošība, sapnis, nākotne, brīvība un dzimtene. Padomā, ko tu varētu pastāstīt par drošību, sapni, nākotni, brīvību un dzimteni. Ja vēlies, vari vispirms stāstīt, tad zīmēt vai pastāstīt par zīmējumu vēlāk. Lai visu labāk varētu atcerēties, es mēģināšu ātri rakstīt un pagaidīšu, ja izvēlēsies vispirms zīmēt, bet sarunāties vēlāk.” Jānorāda, ka Agneses Kolmanes, Lindas Šimkus un Irinas Biļunas prasme sadarboties ar bērniem bija izcila, jo katrs bērns atbilstīgi savām spējām gan zīmēja vai uzrakstīja šo vārdu, gan stāstīja vai paskaidroja zīmējumā redzamo.

Par nepieciešamību plašāk īstenot individuālo pieeju un pedagoģiskajā praksē veidot bērniem diferencētus uzdevumus tika runāts Ģimenes studijas raidījumā “Ko nozīmē obligāta bērnu sagatavošana skolai?” 2025.gada 15.aprīlī . Vadītāja Agrita Tauriņa norādīja, ka pateicoties dalībai projektos un iespējai gūt zinātniski pamatotu bērnu latviešu valodas apguves rezultātu analīzi, var noteikt konkrētus ieteikumus pedagoģiskā procesa pilnveidei pirmsskolā.

Tātad tika vērsta uzmanība emocionāli tiešas, individuālas sadarbības ar bērnu īstenošanas nepieciešamībai latviešu valodas apguves sekmēšanā. Tika runāts, ka ir jāatzīst - šobrīd to ierobežotā apjomā jeb daļēji īsteno izglītības iestādes un ne vienmēr ir pietiekams atbalsts arī no vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem ģimenē. Līdz ar to iesāktie pasākumi palielināt atbalsta personālu izglītības iestādēs un nodrošināt pedagoga palīgu latviešu valodas apguves sekmēšanai ir pozitīvi vērtējuma novitāte pirmsskolā, kuru nepieciešams plašāk nodrošināt arī sākumizglītības posmā. Raidījumā tika uzsvērts, ka individuālā pieeja, uzdevumu diferencēta piedāvāšana ir izaicinājums ne tikai pirmsskolas posmam bet arī skolu pedagoģiskajā darbā tam jāvelta lielāka uzmanība.

Par pedagoģiskās pieredzes apmaiņas semināru darbu lielu paldies jāsaka pirmsskolas izglītības skolotājām Lindai Trūlei un Zanei Reķei, kura šogad piedalās Eiropas Sociālā fonda plus projektā “Indukcijas gada atbalsts jaunajiem pedagogiem pēc skolotāja kvalifikācijas iegūšanas”.  Skolotājas aprīļa mēnesī dalījās ar labās prakses piemēriem, veidojot interaktīvas prezentācijas un ikdienas praksē mērķtiecīgi ieviešot robotikas elementus. Lai tehnoloģijām bagātinātu grupu materiālo vidi ir jau saņemti jauni programmēšanas elementu īstenošanas spēļu robotiņi, kuru ieteicamais pielietojums ir apakšgrupu vai individuālā darba situācijas.

Pieredzes apmaiņas darbu turpināsim arī maija mēnesī, kad labās prakses piemērus īstenos 12. grupas pedagogi un ciemos gaidīsim kolēģus no vienpadsmit iestādēm.  Šīs tikšanās laikā ir plānots ne tikai analizēt pedagoģiskā darba pieredzi, bet sniegt ieskatu arī par projekta darbu pieredzi.

Sadarbībā ar nevalstisko organizāciju “Dardedze” ir uzsākta saruna par nepieciešamību darbiniekiem izglītoties par tematu "Konfidencialitātes princips fotogrāfiju un video failu informācijas sniegšanai vecākiem un E-klases platformas plašāka lietošana pirmsskolā saziņai ar vecākiem vai bērna likumiskajiem pārstāvjiem"

Informāciju sagatavoja: Rīgas 275. pirmsskolas izglītības iestādes “Austriņa” vadītāja A. Tauriņa.

 

Galerijas