2025.gada 1. oktobrī Rīgas 234. pirmsskolas izglītības iestādes bērni kopā ar pedagogiem devās neaizmirstamā mācību ekskursijā uz Krišjāņa Barona muzeju, kas atrodas Rīgas sirdī — Krišjāņa Barona ielā 3/5.
Ar prieku un ziņkāri bērni izbaudīja braucienu ar 1. tramvaju no Imantas, kas bija sākums aizraujošam ceļojumam latviešu kultūras vēsturē.
Mazie muzeja apmeklētāji ar lielu interesi iepazina Krišjāņa Barona dzīves un darba vietu — viņa dzīvokli 4. stāvā, kurā vēl šodien jūtama vēsturiskā elpa. Bērni ar aizrautību aplūkoja Barona ģimenes fotogrāfijas, darba istabu un priekšmetus, kas saglabājušies no viņa laikiem. Šī pieredze ne tikai bagātināja viņu vārdu krājumu ar tādiem jauniem terminiem kā “sekreters”, “pults”, “cibiņa” un “tipogrāfija”, bet arī iedvesmoja iztēli un rosināja izpratni par senatnes ikdienu.
Ekskursijas vadītāja stāsti par Barona bērnību, viņa ģimeni un mūža darbu tautasdziesmu vākšanā bērnos radīja īpašu emocionālu saikni ar latviešu tautas mantojumu. Neaizmirstams brīdis bija kopīgā tautasdziesmu “Rudentiņš bagāts vīrs…” un “Kur tu teci, gailītis mans?” dziedāšana, pavadot to ar kokli — bērni sajuta, kā dziesma vieno un savieno ar senču gudrību.
Pedagogi atzīst, ka šī ekskursija bija ne tikai aizraujoša, bet arī ļoti vērtīga no izglītojošā viedokļa. Mūsdienu izglītības psiholoģija uzsver, ka mācīšanās caur tiešu pieredzi un emocionālu iesaisti veicina dziļāku izpratni un ilgtspējīgāku zināšanu apguvi (Kolb, 1984). Tāpat komunikācijas un valodas prasmes tiek labāk attīstītas, ja bērni tiek aktīvi iesaistīti dažādās radošās un sociālās aktivitātēs, kas stimulē valodas lietojuma daudzveidību un spēju sadarboties (Vygotskis, 1978). Šāda veida mācīšanās pieredze, kas ietver gan izzināšanu, gan radošu izpausmi, ir būtiska bērna vispusīgai attīstībai un sociālo prasmju veidošanai.
Turklāt audzināšana caur kultūras mantojuma iepazīšanu veicina bērnu identitātes veidošanos un piederības sajūtu, kas ir nozīmīgi emocionālajai un sociālajai attīstībai (Bronfenbrenner, 1979). Šī pieredze palīdz bērniem attīstīt cieņu pret savu valodu un tradīcijām, veicinot pozitīvu attieksmi pret mācīšanos un dzīvi kopumā.
Ekskursijas noslēgumā bērni muzejam dāvināja savus pašu zīmētos Krišjāņa Barona portretus, kas tagad kļuvuši par īpašu muzeja piemiņu. Šis sirsnīgais žests bija pateicība par neaizmirstamo piedzīvojumu un kopīgo mācīšanās mirkli.
Paldies Krišjāņa Barona muzejam par sirsnīgo uzņemšanu un iespēju mācīties caur pieredzi! Šāda veida aktivitātes veido stipru pamatu bērnu izpratnei par latviešu valodu, kultūru un vēsturi, iedvesmojot viņus augt kā zinošiem un radošiem cilvēkiem.
Informāciju sagatavoja: Rīgas 234. pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Daiga Kokoreviča un vadītājas vietniece izglītības jomā Ilona Jansone