Rīgas izglītības konferencē rasti risinājumi pedagogu piesaistei un noturēšanai

Foto: Rīgas dome

Rīgas izglītības konferencē rasti risinājumi pedagogu piesaistei un noturēšanai

Lai aktualizētu piedāvājumu nākamajiem skolotājiem, meklētu inovatīvus risinājumus jaunu pedagogu piesaistei Rīgas skolās, izglītības jomas eksperti diskusijās sprieda par pedagogu piesaisti un noturēšanu galvaspilsētas skolās.

“Ja tev kāds jāceļ uz pjedestāla, liec skolotājus. Viņi ir sabiedrības varoņi.” tā teicis Gajs Kavasaki, mārketinga speciālists un podkāstu autors. Un es tam piekrītu! Pēc šodienas konferences, esmu priecīga un lepna par tiem, kas strādā mūsu Rīgas skolās un par tiem no augstskolu, NVO, uzņēmēju vides, kas vēlas nākt talkā, lai meklētu risinājumus dažādajām problēmām. Teju piecu stundu garumā tiešām izdevās gan vērtēt esošo, gan sniegt daudz jaunas idejas skolotāju noturēšanai un piesaistei. Pati līdzi paņemšu pateicību no dalībniekiem, ka uzņemtais kurss ir pareizs ar labumu grozu skolotājiem un jāturpina tas papildināt, jāturpina stāstīt video un citos formātos par skolotājiem skolās un skolas vidi, kā arī nepieciešamību Rīgai formulēt savu kvalitātes standartu ar visu labo, ko Rīga piedāvā skolās un visu to, kam nav jābūt skolās. Sirsnīgs paldies visiem, kas atsaucās dalībai konferencē un dalījās idejās,” saka Rīgas domes Izglītības, kultūras un sporta komitejas priekšsēdētāja Laima Geikina.

Konference norisinājās trīs daļās – ievadlekcijas, iedvesmas stāsti pedagogu piesaistei un paneļdiskusija ar sabiedrībā zināmu ekspertu dalību, kā arī radošās darbnīcas “World cafe” formātā risinājumu ieskicēšanai.

Pieredzes stāstos dalījās Mežciema pamatskolas pārstāve Annija Sprīvule un IT Izglītības fonda izpilddirektore Anda Priedīte, kuras pastāstīja par Mežciema pamatskolas sākto aktivitāti Jauno pedagogu skolu un atbalstu jaunajiem pedagogiem. Mežciema pamatskolā katru gadu esot trīs līdz pieci jaunie skolotāji. Skola darbojas dažādos virzienus ar mentoriem un atbalsta jaunos skolotājus pārrunā, kā stundas padarīt produktīvākas, kā arī tiek sniegts emocionāls atbalsts.

Rīgas 41. vidusskolas direktors Egīls Romanovskis iepazīstināja ar savas skolas pieredzi un tieši absolventu piesaistīšanu darbam skolā. Šobrīd skolā ir seši jaunie skolotāji vecumā no 22 līdz 26. gadiem. Rīgas Valsts 2. ģimnāzijas matemātikas skolotāja Sabīne Apine iepazīstināja ar savu stāstu, kāpēc izvēlējusies šo profesiju un ceļu līdz tai.

Latvijas Universitātes (LU) Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes dekāne Linda Daniela iesāka runu ar savām atmiņām par skolas un augstskolas laiku, kurās strādājusi vienlaicīgi. Viņa uzsvēra, ka skolotājs ir pati svarīgākā profesija. Profesore ieskicēja arī sadarbības formas ar Rīgas pašvaldību, kur kopā meklē risinājumus, kā atrast labu skolotāju: 72 stundu pedagoģijas kursi, pirmsskolas skolotāju sagatavošana utt.

Ekspertu diskusijā par aktuāliem jautājumiem pedagogu piesaistē un noturēšanā ar savu viedokli un ieteikumiem dalījās LU rektors, Valsts prezidenta ārštata padomnieks Latvijas konkurētspējas un ekonomikas jautājumos Gundars Bērziņš, LU padomes priekšsēdētāja vietniece, kādreizējā Izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile, Rīgas Valda Zālīša sākumskolas direktore un Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības viceprezidente Elita Rītere, kā arī Rīgas Valsts 1. ģimnāzijas fizikas skolotājs un Jauno Fiziķu skolas vadītājs Ģirts Zāģeris.

“Ļoti svarīga ir spēja strādāt dažādās vecuma grupās. Skolotāji un cilvēki ir dažādi, arī profesionālās intereses ir dažādas. Svarīga ir spēja strādāt ar lietām, kas patiesi interesē un pilnveidoties tajos jautājumos. Svarīga ir arī kolēģu atzinība savā profesionālajā jomā, kas strādā arī universitātē, īpaši zinātnieku vidū. Ir jāattīsta arī nemateriālie motivācijas līdzekļi un jāmeklē kurš no tiem strādā kurā vecuma grupā un kādos mācību priekšmetos. Kā izmērīt prestižu? Somi skolotāja amatu prestižu mēra ļoti vienkārši. Bērns pasaka, ka precēsies ar skolotāju – ģimene priecājās. Lūk tas ir prestižs, jo ģimenē ienāk sabiedrībā cienījams cilvēks,” diskusijās stāstīja G. Bērziņš.

Diskusijās tika apspriesti jautājumi, kā mazināt vai izskaust konkurenci starp skolām, kā piesaistīt un kā noturēt pedagogus, kas ir tās lietas, kas motivē skolotājus, kā panākt to, lai pedagogu profesija būtu prestiža, eksperti diskutēja arī par to, vai pedagoga profesija ir darbs mūža garumā.

“Skolotāju profesijai ir jānoņem mīts, ja kļūsi par skolotāju tad tas ir līdz mūža galam. Jāiedod brīvība, tā, kā jebkurā citā profesijā. Skolotāja profesijai ir jābūt līdzīgai jebkurai citai, lai būtu iespēja saprast vai interesē, vai nē, lai būtu brīvība aiziet projām un brīvība atgriezties,” diskusijā uzsvēra M. Seile.

Radošajās darbnīcās konferences apmeklētāji sniedza ierosinājumus par skolotāju profesijas prestižu, par jauno skolotāju un skolu absolventu piesaisti, par nepieciešamo skolotāja mūsdienīgam darbam un kā mainīt profesionālo karjeru un kļūt par skolotāju.

Dalībnieki secināja, ka skolotājs nekad nenoveco, jo ir starp jauniem cilvēkiem, strādājot par skolotāju, tiek veidota sabiedrība, kurā paši dzīvojam. Skolotāja profesijas prestižu vispirms veido skolotāji, kuri strādā skolā. Jāatcerās, ka skolotāji arī ir tikai cilvēki. Ierosinājums no dalībniekiem bija ļaut bērniem stāstīt par saviem skolotājiem ar dažādiem konkursiem. Pašvaldībai jāmeklē iespēja piesaistīt skolām arī ukraiņu tautas skolotāji, kas dzīvo Rīgā. Liela loma ir arī vecākiem, jāstrādā ar viņiem, lai bērnos ievirzītu vēlmi kļūt par skolotāju. Jādomā par vēl plašāku bonusu sistēmu gan topošajiem, gan jaunajiem, gan ilglaicīgiem skolotājiem, piemēram, par dzīvesvietas apmaksāšanu galvaspilsētā tiem skolotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas. Augstskolās nepieciešams vairāk pedagoģiskās prakses, bet mazāk teorijas. Skolai ir jādomā par to, kā būt vietai, kas izraisa labas emocijas un prieku, nevis, kas saistās ar bailēm un nevēlamu spiedienu. Dalībnieki ieteica, ka skolām jādomā par skolotāju labbūtību, vadības komandām jāļauj skolotājiem radoši izpausties, nevis turēt skolotājus rāmjos. Izskanēja arī ierosinājumi rīkot ēnu dienas skolotājiem, vairāk sociālajos tīklos atspoguļot pozitīvo skatījumu par skolotāju darbu.

Informāciju sagatavoja: Sindija Grāvere, Rīgas pašvaldības Komunikācijas pārvaldes Ārējās komunikācijas nodaļas projektu koordinatore, tālrunis: 26207745, e-pasts: sindija.gravere@riga.lv.

                                                          

 

Galerijas