Erasmus+ projekta “WORKING TOGETHER FOR HAPPIER STUDENTS” ("Strādāsim kopā laimīgākiem skolēniem") skolotāji no 25. aprīļa viesojās Rīgā. Projektā iesaistīti četru valstu pedagogi. Projekta koordinatori ir turku skolotāji, sadarbības partneri no Grieķijas, Polijas, kā arī mēs – Rīgas 25.vidusskolas skolotāji.
Pirmajā dienā viesi apmeklēja mūsu skolu. Diena sākās ar pasākumu vēstures kabinetā, kur skolotāja Rudīte Liepiņa un skolēni stāstīja par skolēnu darbošanos Eiropas Parlamenta vēstnieku skolas programmā, par skolēnu darbošanos Erasmus+ projektos mūsu skolā. Skolotāja dalījās pieredzē kā skolēniem mācīt vēsturi, ģeogrāfiju, politiku, sociālās zinātnes ārpusklases pasākumos, par to kā iegūtais ārpusklases pasākumos lieti noder mācību procesā. Skolēni paši stāstīja kā jūtas darbojoties kopā, par to kā skolēni, kuriem ir uzvedības problēmas, arī iesaistās pasākumos. Pēc tam skolotāji apmeklēja matemātikas stundu 10.klasē, kuru vadīja Gita Šulce. Viesu skolotāji ne tikai vēroja skolēnu darbu mācību stundā, bet arī aktīvi iesaistījās mācību procesā. Pēc mācību stundas iepazīstinājām viesus ar mūsu skolas mājas lapu, ar Microsoft 365 izmantošanu mūsu skolā, ar dažādu materiālu regulāru koplietošanu, stāstījām par darbu attālinātā mācību procesa laikā, par sasniegumiem, kā arī problēmām, ko radījis attālinātais mācību darbs pandēmijas laikā. Parādījām arī skolēnu veidotos videomateriālus par labizjūtas veicināšanu mūsu skolā. Iepazīstinājām ar portāla uzdevumi.lv, kā arī skolo.lv izmantošanu skolēnu darba izvērtēšanai, kā arī iespēju skolēniem mācīties pašvadīti.
Pēc tam skolotāji piedalījās draudzības pasākumā ar Rīgas Ukraiņu vidusskolas 9.-12.klašu skolēniem – bēgļiem no Ukrainas. Tad viesi devās uz Rīgas Izglītības un informatīvi metodisko centru (RIIMC) - izglītības atbalsta iestādi, kas vada un organizē Rīgas pedagogu profesionālo pilnveidi, mācību priekšmetu olimpiādes, projektus un pieaugušo neformālo izglītību Rīgas iedzīvotājiem. Par savu darbu pastāstīja RIIMC pārstāvji. Pēc prezentācijas izvērsās interesanta diskusija par izglītības problēmām dažādās valstīs.
Otrdiena sākās ar Rīgas 25.vidusskolas psiholoģes Sanitas Paulas stāstu par mikroklimata veidošanu mūsu skolā, par atbalsta personāla aktivitātēm, pienākumiem un izaicinājumiem. Viņa sniedza plašu ieskatu arī skolas tradīcijās gadu garumā.
Skolotāja Inguna Gustava stāstīja par mūsu skolas skolotāju un psihologu ieguldījumu projektā PuMPuRS - “Atbalsts priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanai”. Skolotāja informēja par individuālo atbalsta plānu izstrādi, par skolēnu izpēti, lai izvērtētu mācību pārtraukšanas riskus, kā arī paredzētu nepieciešamos atbalsta pasākumus šo risku mazināšanai. Viņa dalījās pieredzē arī par problēmām, ar kurām jāsastopas skolotājiem, par šo problēmu pārvarēšanas iespējām. Pēc prezentācijas diskutējām par skolu mikroklimatu, to veidošanu, par priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas samazināšanas risinājumiem Turcijā, Polijā un Grieķijā. Viesi iepazinās arī ar mūsu bijušo kolēģi skolotāju Annu Gustavu, kura šobrīd strādā tikai ar projekta PuMPuRS skolēniem. Mūsu viesi atzina, ka bija aizkustinoši redzēt skolotāju, kura šogad atzīmēja deviņdesmito dzimšanas dienu, bet, kura joprojām ir mundra un enerģijas pilna strādājot individuāli ar skolēniem, kuriem ir mācību grūtības.
Pēcpusdienā viesojāmies Centrā Dardedze. Dardedze ir nevalstiska organizācija, kas iestājas par drošu bērnību katram bērnam. Organizācijas mērķis ir veicināt drošas, cieņpilnas attiecības un novērst vardarbību pret bērniem ģimenē, attiecībās ar vienaudžiem un sabiedrībā kopumā. Viesu skolotāji iepazinās ar drošuli Džimbu. Džimba māca sākumskolas skolēniem, kas ir personiskā drošība attiecībās, kas ir labi un kas ir slikti noslēpumi, kā atšķirt labu, sliktu un slepenu pieskārienu, kas un kā var nodarīt bērniem pāri (emocionāli, fiziski, seksuāli un interneta vidē), kā ķermenis signalizē par nedrošām situācijām un kā tajās rīkoties. Mūsu viesi bija sajūsmināti par personāla darbu šajā centrā, par to kā tiek strādāts, lai vardarbība tiktu novērsta un ikviens bērns varētu izaugt droši, ja vien pieaugušie un paši bērni saņem zināšanas, prasmes un nepieciešamo atbalstu. Dienas noslēgumā mūsu viesiem bija iespēja aplūkot mūsu Rīgu no Latvijas Zinātņu akadēmijas skatu laukuma.
Trešdienā iepazīstinājām grieķu, poļu un turku skolotājus ar mūsu skaisto Latviju. Devāmies uz Cesvaini. Bet, pirmkārt, apmeklējām Dzelzavas speciālo pamatskolu. Mūsu mērķis iepazīt vidi un metodes, kā Latvijā strādā ar skolēniem, kuriem ir attīstības traucējumi. Skolā realizē gan pirmskolas speciālās programmas, gan speciālās pamatizglītības programmas, kā arī ir iespēja apgūt virtuves darbinieka vai arī koksnes materiālu apstrādātāja kvalifikāciju. Skolas kolektīvs mūs sagaidīja kā senus paziņas. Mēs tikām iesaistīti relaksācijas rotaļās un improvizētā latviešu tautas dziesmu izpildījumā. Ja cilvēki ar tādu pozitīvu attieksmi pret visu strādā ar bērniem, kurus dzīve ir apdalījusi, tad skolēniem tiešām ir paveicies. Devāmies ekskursijā pa skolu. Viss sakopts, sakārtots, uz palodzēm ar skolotāju un skolēnu gādību tiek audzēti puķu stādiņi. Klases ļoti mazas, katram skolēnam vajadzīga īpaša pieeja. Skolas kolektīvs strādā, lai piesaistītu līdzekļus skolai. Šādai iestādei tie ir ļoti nepieciešami. Skolas pagrabtelpā izveidota sāls istaba relaksācijai. Haloterapiju skolēni var izmantot iepriekš piesakoties apmeklēt šo istabu. Skolā pieņemtas arī ukraiņu bēgļu ģimenes.
Pusdienas “Pie sievasmātes”. Saimnieka hobijs ir medības, līdz ar to šķūņa augšā izveidots pat neliels muzejs, kur var iepazīt meža zvērus un putnus. Tiekam cienāti ar meža zvēru gaļas izstrādājumiem.
Tad ekskursija pa Cesvaini, pils parku. Uzkāpjam Cesvaines pils tornī. Noslēgumā ekskursija ģimenes uzņēmumā “Cesvaines alus”.
Ceturtdienā mūsu viesskolotāji tiek aicināti uz mājturības un tehnoloģiju stundu 9.klasē. Stundu vada skolotāja Dainuvīte Spalle. Stundas tēma Latviskās tradīcijas. Pēc stundas viesi baudīja pelēkos zirņus, kefīru, asinsdesu, bērzu sulu, pašu gatavotos pīrādziņus. Tad viesi devās vērot klases stundu 4.klasē. Stundu vadīja skolotāja Sigita Bukovska. Skolēni runāja par savām emocijām, par to kontrolēšanu, par šī brīža sajūtām. Skolēni tika mudināti izskaidrot savas emocijas, atpazīt savas problēmas, lai kopīgi meklētu risinājumu. Divi 4.klases zēni paši centās viesiem tulkot stundā notiekošo. Tad arī laiks pašiem skolotājiem spēlēt spēli “Vulkāns”. Katras valsts komanda strādāja savā grupā cenšoties izvērtēt situāciju savā skolā. Šo spēli izmanto, lai pamanītu problēmas skolas vidē, mācību procesā, attiecībās. Spēles noslēgumā katras valsts komanda prezentēja iegūtos rezultātus.
Skolotāji apsprieda sasniegtos rezultātus, kā arī izvirzīja uzdevumus nākamajām mobilitātēm.
Pēcpusdienā skolotāji devās uz Eiropas Savienības māju Rīgā. Eiropas Savienības māja Rīgā vienā ēkā apvieno institūcijas, kas sniedz informāciju par Eiropas Savienības jautājumiem Latvijā: Eiropas Parlamenta biroju un Eiropas Komisijas pārstāvniecību. Šajā dienā viesiem bija noorganizēta tikšanās ar sabiedrisko attiecību speciālisti Jolantu Bogustovu. Viņa vadīja pārrunas “Mēs esam kopā”. Skolotājiem tika sniegta plaša informācija par jauniešu iespējām Eiropas Savienībā.
Vakarā visi devāmies uz Latvijas Nacionālo operas un baleta teātri. Skatījāmies baletu “Drakula”. Komponists - polis Vojcehs Kilars. Tas mūsu kolēģēm no Polijas bija patīkams pārsteigums. Izrāde patika visiem. Bauda dvēselei un acīm.
Piektdienā mūsu viesiem tika organizēta ekskursija, kura sākās Vecrīgā, bet nobeigumā viesi aplūkoja mūsu Rīgas lepnumu – jūgendstila rajonu, kā arī apmeklēja Jūgendstila muzeju. Ekskursiju pa Vecrīgu vadīja mūsu skolēni. Noslēgums un sertifikātu saņemšana vienas kolēģes mājās. Izvērtējam padarīto. Gandarījums gan mums pašiem, gan mūsu viesiem. Ar domām esam mūsu nākamajā aktivitātē. Ir patīkami un vērtīgi tikties ar kolēģiem no citām valstīm, kuri ir patiesi ieinteresēti mācību procesa uzlabošanā skolā. Ļoti būtiski ir pārrunāt aktuālās problēmas skolas darbā.
Uz tikšanos Grieķijā!
Rīgas 25.vidusskolas direktores vietniece izglītības jomā Gita Šulce